NORGES STØRSTE: Dirigentuka tilbyr kurs for dirigenter i alle nivåer. Foto: Tor Helge Torgersen

Snart klart for Dirigentuka 2023

Norges Musikkorps Forbund arrangerer Norges største og mest spennende dirigentkurs i Stavanger 7.-11. august 2023. Kursdagene er fylt med foredrag, teknikktimer, mesterklasser og alt tenkelig dirigentstoff.

Siden oppstarten i 2012 har over 1000 dirigenter deltatt. I snitt kommer dirigentene tilbake 3 ganger. Vi tør påstå at Dirigentuka er en suksess. Både deltakerantallet og evaluering fra deltakere og lærere antyder at kurset helt fra starten har truffet med både form og innhold. Kurset har klart å skape en god atmosfære og et godt læringsmiljø for alle deltakere på tross av stort spenn i både alder og erfaring.

Kurs for alle nivåer

Dirigentuka inneholder kurs for alle typer dirigenter, fra nybegynner til ekspert. Svært mange av deltakerne er korpsdirigenter rundt om i hele Norge, men det er også en betydelig internasjonal interesse, ikke minst for kursene med Stavanger Brass Band og Stavanger Symfoniorkester. I år har vi deltakere fra USA, Sveits, Tyskland og Latvia, i tillegg til de skandinaviske landene.

Lokale Stavangerkorps er øvingskorps på Dirigentuka. Madlamark skolekorps stiller med både hovedkorps og aspirant-/juniorkorps. Stavanger Musikkorps av 1919, Sola Brassband, Musikkorpset Gjallarhorn og Stavanger Brass Band er også involvert store deler av uken. Et av de store internasjonale trekkplastrene er Stavanger Symfoniorkester, som stiller opp som praksisorkester to dager under Dirigentuka.

I løpet av uken får dirigentene øvd seg på å dirigere ulike korps. Foto: Tor Helge Torgersen

Avsluttes med konsert

Fredag 11.august spiller Stavanger Brass Band avslutningskonsert. 10 dirigenter har jobbet med dem i løpet av uka under ledelse av Bjarte Engeset, og denne kvelden får vi se resultatet. Konserten finner sted kl. 19.30 i Eikenessalen på UiS, Fakultet for utøvende kunstfag.

Fakta

• · Samarbeid mellom Norges Musikkorps Forbund og Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag
  • · Kurssted: Universitetet i Stavanger, Fakultet for utøvende kunstfag
  • · Arrangert årlig siden 2012
  • · Kurs for alle nivåer – forkurs, skolekorpskurs, aspirantdirigentkurs, dirigentkurs og mesterklasser med Stavanger Brass Band og
    Stavanger Symfoniorkester

NMF: Guro Ansteensen Haugli – produsent Dirigentuka
Guro@musikkorps.no Tlf: 97402464

NMF: Rune Hannisdal – musikksjef NMF
rune@musikkorps.no Tlf: 951 79 037

UiS, institutt for utøvende kunstfag – Professor i dirigering Morten Wensberg
morten.wensberg@uis.no Tlf: 926 11 212

Vår visjon er "korpsglede for alle". Våre verdier er "Fellesskap – Trygghet – Mestring – Utvikling".