Engasjerte praktikanter i alderen 16-25 år har fokus på at alle deltakerne blir med, enten de driver med opplæring på instrument eller miljøarbeid.

SommerPULSE i Bergen - Sang, dans og korpsmusikk fra flere kulturer

SommerPULSE arrangeres av Norges Musikkorps Forbund (NMF) og er et gratis tilbud til alle barn og ungdom, både med og uten korpserfaring. Alle som liker å synge eller danse, kan spille et instrument eller liker spennende musikk fra forskjellige steder i verden, kan delta på SommerPULSE.

- Dette er et tilbud for de som liker å danse, synge og spille musikk. Vil man kombinere alle disse, så er SommerPULSE stedet å være!
Silvelin Havnevik er nasjonal rådgiver i NMF og ansvarlig for PULSE-prosjektet. Hun forteller at deltakerne får være med på å utforme programmet underveis.

- Her får barna være kreative sammen med dyktige ledere, som er gode på å følge opp barna. Det skal være et trygt sted å være. I tillegg får deltakerne bli kjent med korps og korpsinstrument.

SommerPULSE er en uke hvor barn og unge får utfolde seg med korpsmusikk fra flere kulturer, og det hele avsluttes med en henteforestilling - i tråd med gjeldene smittevernsregler. Korps er mer enn 17. mai og marsjer, og gjennom SommerPULSE ønsker vi å bidra til å speilte det mangfoldige samfunnet vi lever i gjennom bruk av musikk!

En uke fylt med nye vennskap

Lederne på kurset er musikk- og dansepedagoger. Det vil også være praktikanter til stede, som har et særlig fokus på å få alle med, enten de gir opplæring på instrumenter eller driver miljøarbeid. Praktikantene er engasjert ungdom i alderen 16 til 25 år, som har gjennomgått en pedagogisk opplæring i NMF. Ellinor Lie har vært praktikant i 2017, 2018 og 2019. I år er hun med i trivselsteamet.
- Jeg studerer til å bli lærer og trives godt med barn.

Nå håper hun mange barn og unge melder seg på SommerPULSE.
- Dette passer for alle, uansett om du har korpsbakgrunn eller ikke. Tidligere har vi også hatt deltakere som ikke har snakket norsk, men det var ikke noe problem. Vi snakket sammen gjennom musikken og fikk til å kommunisere. Barna sitter igjen med nye inntrykk og nye vennskap.

I år arrangeres SommerPULSE fra 6.- 9. juli, fra kl. 09.00 – 15.30 i Åsane Kulturhus. NMF bistår med transport fra ulike pick up-points etter avtale og deltakerne får servert lett frokost i porsjonspakker. Tilbudet SommerPULSE arrangeres av NMF, med støtte fra Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet), Norsk Musikkråd, Kulturtanken og Norec.

Vår visjon er "alle snakker korps". Våre verdier er "inkluderende, inspirerende, engasjert".