Konsentrasjon! Skolekorpset Sola RM 2022, Foto: Øyvind Andersen

Stabile deltakertall i Rogalandsmesterskapet for skolekorps

1800 musikanter i alle aldre vil 18. og 19. mars fylle salene i Bjergsted Kulturpark når RM arrangementet går av stabelen for 49. gang.
Deltakerantallet er stabilt og arrangøren NMF Rogaland tar det som et tegn på at RM er et arrangement korpsene ser frem til. Arrangementet gir et tilbud til både hovedkorps, juniorkorps, aspiranter, ensembler og solister. I tillegg medvirker to av regionens voksenkorps med den tekniske gjennomføringen.

RM for skolekorps og RM for juniorkorps
38 korps fra hele Rogaland kommer sammen for å måle musikalske krefter. Konkurransen er fordelt i fire divisjoner. Lørdag konkurrer 1.-3. divisjon for korpsene med janitsjarbesetning, og søndag konkurrerer 1.- 4. divisjon for korpsene med brassbesetning.
Konkurransen pågår fra kl. 09.00 til kl. 17.00 begge dager. Korpsene spiller i Fartein Valen og Kuppelhallen.

I tillegg er det en egen divisjon for Juniorkorpsene. Disse får ikke plassering og poeng, men en tilbakemelding fra dommerne og tittel etter en fremragende egenskap de har vist i framførelsen. 29 korps deltar i Junior RM.

Samspillseminar for aspiranter
Samtidig som korpsmusikantene spiller konkurranse, er det et eget seminar for aspirantene både lørdag og søndag i Stavanger Kulturskole.

Seminaret avsluttes med konsert i Fartein Valen, Stavanger Konserthus kl. 15.00 lørdag og søndag.

Det er imponerende hva aspirantene i alderen 8-10 år får til i løpet av seminaret. Ikke kjenner de hverandre fra før av, og ikke kjenner de til musikken de skal spille, men allikevel klarer de å lære noter og bevegelse utenat, og tilslutt å sjarmere publikum i senk under konserten i Konserthuset. Musikalsk leder for seminaret er Ingvild Rosenberg.

Solist og ensemble RM
18. og 19. mars arrangerer vi også solist- og ensemblekonkurranse 122 solister og 40 ensembler deltar. Dette er en solid økning i deltakerantallet siden pandemien. Konkurransen er delt i klasser etter alder.

Alle konkurransene bedømmes av lokale musikere og dyktige lærerkrefter fra blant annet Stavanger Symfoniorkester, UiS, fakultet for utøvende kunstfag og Stavanger- og Sandnes kulturskoler.

Vår visjon er "korpsglede for alle".

Våre verdier er "Fellesskap – Trygghet – Mestring – Utvikling".