Styrket tilskuddsordning for å øke deltakelsen i organisert fritidsaktivitet er viktig, og noe som Norges Musikkorps Forbund kommer til å følge opp.

Stramt statsbudsjett også for korpsene

Regjeringen lover full momskompensasjon i 2023. Det løftet er vanskelig å se at de klarer å innfri.

- Denne summen må opp. Nå når pandemien er over må vi forvente at det frivillige Norge kommer til å søke om vesentlig mer, sier president i Norges Musikkorps Forbund, Rita Hirsum Lystad.

Korpsbevegelsen er som alle andre fritidsaktiviteter utsatt for frafall, noe vi ikke minst har sett under pandemien.

NMFs generalsekretær Kjersti Tubaas er overbevist om at korpsaktiviteten er viktigere enn noen gang.

- Jeg har tidligere sagt at korpsaktiviteten var en form for vinnere av pandemien. Det betyr ikke at vi ikke er bekymret for utviklingen for deltakelse blant barn og unge. Vi har så vidt startet på et omfattende systematisk arbeid for at barn og unge skal delta lenger i korps, og med det styrke det daglige arbeid hvert enkelt korps gjør. Lett er det ikke. Her er det mye som spiller inn, blant annet muligheten for å bestemme over egen aktivitet, mestringsfølelse og delta sammen med venner.