Hordablæsten 15-16. april blir en flott helg for barn og unge i korpsmiljøet. (Foto: NMF)

Vårens store korpseventyr i Grieghallen

15-16. april er det klart for Hordablæsten 2023. Over 2000 barn og unge skal konkurrere i klassene solist, ensemble, brass, janitsjar, generasjonskorps og juniorkorps. Arrangementet er så stort at hele Grieghallen tas i bruk, og tillegg er KLPs lokaler fullt av aspiranter på seminar.

Korps og solister kommer fra fjern og nær. Denne helgen er det uvanlig mange blåseinstrumenter i biler og på ferger rundt i fylket vårt. Hordablæsten er årets høydepunkt for små og store korps i Vestland. Nye stykker øves inn og skal perfeksjoneres for å treffe dommernes nøye vurderende ører. Det leveres store musikkøyeblikk for publikum og skapes minner for livet for stolte musikanter.

Hordaland Ungdomskorps under ledelse av dirigent Arvid Anthun holder festkonsert for å avslutte konkurransen. Her fra jubileumskonsert i Håkonshallen 2021. (Foto: NMF)

Lørdag 15. april konkurrerer 189 solister og 57 ensembler i aldersgruppen 10-19 år. Disse spiller i Grieghallen og på Bergen Private Gymnas. I Grieghallen skal også junior- og generasjonskorps konkurrere. Søndag 16. april er det klart for skolekorps i 1-3.divisjon brass og janitsjar, og da spilles det kun i Grieghallen. Premieutdeling foregår søndag kveld i Griegsalen, med festkonsert ved Hordaland Ungdomskorps under ledelse av dirigent Arvid Anthun.

Konkurransen er åpen for publikum begge dager, og det selges billetter ved Peer Gynt inngangen i Grieghallen. For mer informasjon om spilletider henvises det til appen program.no.

Billetter til Hordablæsten 2023 kan kjøpes her.

For spørsmål om arrangementet, ta kontakt med:

Beate Holmefjord
beateh@musikkorps.no