Helene Næss og Marie Rønningen leder EM i 49erFX før siste avgjørende dag. FOTO: Morten Jensen

Tønsberg-duo seiler for EM-gull

Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg har en klar ledelse i EM i jolleklassen 49erFX før siste avgjørende dag. Mandag kan de bli europamestre.

Takket være solid seiling gjennom hele uken topper Tønsberg-duoen resultatlisten før de siste, avgjørende seilasene. Mandag avsluttes mesterskapet med en medaljefinale mellom de ti beste lagene. I den gir plasseringene dobbelt score.

Europamesterskapet som pågår i Vilamoura i Portugal, teller også som norsk OL-uttaking i denne klassen.

– Uansett hva som skjer i morgen, er Helene og Marie klare for OL. Men nå er det medaljer som gjelder, sier landslagstrener Thomas Guttormsen.

De norske damene har 30 poeng ned til fjerdeplass. Det betyr at de har et godt grep om medaljer av et eller annet slag, men de seiler mandag for å ta gullet.

Pia Dahl Andersen og Nora Edland fra KNS, som er Tønsberg-lagets konkurrenter om OL-plassen i 49erFX, ligger før siste dag på 22. plass.

Norske deltakere:

• Helene Næss og Marie Rønningen, Tønsberg Seilforening
  • Pia Dahl Andersen og Nora Edland, Kongelig Norsk Seilforening (bor i Asker)

Norske EM-medaljer i 49erFX-klassen

• 2018: Gull: Helene Næss og Marie Rønningen
  • 2019: Sølv: Helene Næss og Marie Rønningen
  • 2020: Sølv: Helene Næss og Marie Rønningen
  • 2021: Gull i U23-klassen: Pia Dahl Andersen og Nora Edland

VM-medaljer:

• 2021: Sølv: Helene Næss og Marie Rønningen
  • 2022: Gull i U23-klassen: Pia Dahl Andersen og Nora Edland

49erFX:

49erFX er en tomannsjolle der begge seilerne står i trapes. Skroget er smalt og utstyrt med «vinger» – utriggere – som seilerne står på. Båten er teknisk svært krevende, og kan komme opp i hastigheter godt over 20 knop. Den er utstyrt med storseil, fokk og spinnaker.

Thomas Guttormsen

Landslagstrener ‭415 52 628‬