NM I BREVIK: Den foilende seilbåtklassen WASZP blir en av fire klasser det skal kåres norgesmestre i under NM-veka i Brevik 24.–26. juni.

For første gang blir seiling en del av NM-veka

For aller første gang blir seiling en del av NM-veka i 2022. Det skjer i Brevik fra 24. til 26. juni.

NM-veka er et samarbeidsprosjekt mellom Norges Idrettsforbund og NRK der målet er å vise mangfoldet i norsk idrett. NM-veka er for 2022 lagt til Skien/Porsgrunn/Brevik-området. Der vil en rekke idrettsforbund avholde sine norgesmesterskap, inklusive Norges Seilforbund, som har tildelt Brevik Seilforening NM i seilklassene 29er, iQFOiL, WASZP og Windfoil. Disse fire NM-ene, som vil ha Brevik Seilforenings anlegg på Seivall som utgangspunkt, vil inngå som en del av NM-veka.

– Dette er en stor begivenhet for oss, og det er det største arrangementet vi vil ha hatt siden vi hadde et stort NM for mange klasser her i 2008, sier Bård Sæthre i Brevik Seilforening.

Han forteller at foreningen har jobbet mye med å ruste opp brygger og anlegg ved Seivall, og at det kommende NM-et vil skape mye engasjement i foreningen.

– Vi håper Seilvall vil kunne skape en fin ramme rundt mesterskapet og vi ser frem til å samarbeide med NRK og Norges Seilforbund slik at vi får vist frem den fine sporten vår på en spennende og god måte. Dette er en gyllen mulighet, for folk flest vet jo lite om hva seiling går ut på.

Hvordan seilingen i NM-veka vil bli vist frem, er foreløpig ikke sikkert. Det kan bli snakk om direktesendinger, men det vil også være snakk om redigerte opptak og intervjuer. NRK har foreløpig ikke konkludert – dette er fortsatt et tema mellom de arrangerende partene.

At seilsport faktisk kan egne seg på TV, viste OL i Japan. Derifra fikk vi i sommer oppleve direktesendinger fra mange spennende seilaser som ble kommentert av paraseileren Bjørnar Erikstad og og tidligere OL-deltager Tiril Bue. Sendingene engasjerte langt utover en engere krets av seil-entusiaster. Det viser seertallene til Discovery.

Opplegget under NM-veka er slik at NRK vil lage direktesendinger og reportasjer fra alle mesterskapene som inngår i NM-veka, som i 2022 vil foregå fra 24. til 26. juni. Andre idretter som er med på NM-veka er eksempelvis padling, bryting, styrkeløft, motorsykkelsport, turn, skyting, kajakkpolo, aquabike og boccia.

KLASSENE i NM-VEKA

29er: Moderne tomannsjolle, 4,40 m lang, med tre seil (fokk, storseil, gennaker). Mannskapet står i trapes.

WASZP: Enmannsjolle med hydrofoiler, 3,30 m lang, med ett storseil. Jollen er god for hastigheter over 20 knop.

iQFOiL: Ny olympisk seilbrett-klasse med hydrofoiler. Seilerne er i likhet med seilerne WASZP i stand til å seile i svært høye hastigheter.

Windfoil: Brettklasse som har mange likhetstrekk med iQFOiL, men seilerne har ikke helt identisk utstyr

KONTAKTPERSONER I BREVIK SEILFORENING

Trine Roald, leder i Brevik Seilforening og arrangementsansvarlig: Tlf: 905 55 520, e-post: leder@brevikseilforening.no

Bård Sæthre, regatta-ansvarlig: Tlf: 416 34 044, e-post: jollegruppa@brevikseilforening.no