HALF TON CUP 1983: I 1983 seilte kronprins Harald båten «Fram VIII» i VM på Hankø. I år deltar den 40 år gamle båten i et historisk norgesmesterskap.

Historisk seiler-NM i Sarpsborg

For 40 år siden seilte daværende kronprins Harald om VM i havseilerklassen «Half Ton» på Hankø. Til helgen seiler 20 restaurerte båter av den samme typen om NM-tittelen i Sarpsborg. Til dette hører det en spesiell historie.

Da «Half Ton Cup» – klassens VM – skulle arrangeres på Hankø i 1983, resulterte det i en enorm interesse i det norske seilmiljøet. Nærmere 30 båter stilte til uttagning om ti norske plasser i mesterskapet, og helt fra start til slutt i selve mesterskapet var kronprins Harald med i kampen om medaljene. Det endte til slutt med en 4. plass. Mesterskapet ble fulgt fra dag til dag med store overskrifter i norske aviser – noe som er sjelden kost for norsk seilsport.

Nå har interessen for denne klassen blusset opp igjen – ikke minst takket være ildsjelen, båtbyggeren og båtrestauratøren Martin Kamperhaug i Sarpsborg. Han kom på ideen om å arrangere et 40-årsjubileum for Hankø-mesterskapet, og i den forbindelse har han sporet opp et titalls gamle halvtonnere han i de senere årene har restaurert og funnet nye eiere til. Dette har resultert i en interessebølge her til lands lik den som var i 1983.

Til det kommende arrangementet på Hankø, Half Ton Classics Cup i august, er det ventet over 40 båter – minst halvparten fra Norge, men også en rekke båter fra Europa.

Men nå arrangeres først klassens NM denne helgen – fra 6. til 7. mai.

Interessen for denne båttypen er blitt så stor i Norge, at halvtonn-klassen i år kan arrangere sitt aller første norgesmesterskap. 20 båter med over hundre seilere stiller til start i mesterskapet. Det innledes lørdag med en distanseseilas rundt Hvaler-øyene. Søndag skal de 20 konkurrere mot hverandre på en utlagt bane, og det er lagt opp til fire slike baneseilaser innen de første norgesmestrene i halvtonn-klassen kan kåres.

En av de 20 båtene er kong Haralds gamle «Fram VIII» som seilte på Hankø for 40 år siden. Nå seiles båtenav et av kongens mannskaper fra den gangen, Hans Petter Jensen fra Asker. Martin Kamperhaug har restaurert «Fram VIII» tilbake til sin originale stand, slik den var i 1983.

Båten er historisk – og mesterskapet som til helgen arrangeres i Sarpsborg vil bli historisk. Mesterskapet skjer fra Sarpsborg Seilforenings klubbhus, Seilerbakken 11, 1747 Skjeberg.

For mer informasjon om mesterskapet, Half Ton Classics Cup og bakgrunnen – ta kontakt med Martin Kamperhaug (se kontaktpersoner).