SEILSPORTSLIGA: Ran Seilforening (til høyre) stiller med et av de yngste lagene i seilsportsligaen når den innledes i Oslo 7. og 8. mai. Her seiler de mot tittelforsvarerne fra Åsgårdstrand (til venstre) som vant eliteserien i 2021.

Lokale håp i seilsportens nasjonale serie

I likhet med fotball, håndball og andre lagidretter har også seilsporten sitt seriesystem. 30 seilforeninger fra hele landet fordelt i to divisjoner er med i Norsk Seilsportsliga. Første serierunde arrangeres i Oslo kommende helg – 7. og 8. mai.

I seilsportsligaen, som nå går inn i sin sjette sesong, er det foreningslagene og ikke individuelle prestasjoner som teller, og de 30 lagene er fordelt på to divisjoner; Eliteserien og 1. divisjon. På samme måte som i andre lagidretter, er det også i seilsportsligaen snakk om opprykk, nedrykk og kvalifisering til seilsportens Champions League – der de beste lagene fra over 20 nasjoner møtes for seile om den gjeve tittelen.

Seilsportsligaen går over fire runder, og den første foregår 7. og 8. mai i Oslo. Seilasene foregår i Bjørvika rett utenfor operaen. Regattasenteret vil være på utstikkeren «Sukkerbiten».

Etter serien i Oslo skal lagene møtes til nye serierunder i Bergen, Stavanger og Grimstad.

Hvilket foreningslag som vil gå seirende ut av eliteserien i årets seilsportsliga, er et åpent spørsmål. Alt peker i retning av at det vil bli en veldig jevn og åpen liga i år med mange potensielle vinnerlag. Åsgårdstrand Seilforening kommer til Oslo som tittelforsvarere, men de møter mange utfordrere.

Eliteserien

Eliteserien består av disse seilforeningene. Fjorårets plassering er i parentes:

• BI Atheltics (3)
  • Florø Seilforening (7)
  • Grimstad Seilforening (4)
  • Kongelig Norsk Seilforening (nyopprykket)
  • Kragerø Seilforening (nyopprykket)
  • Lillesand Seilforening (8)
  • Moss Seilforening (2)
  • Nesodden Seilforening (10)
  • NTNUI Seiling (5)
  • Oslofjorden Seilklubb (9)
  • Risør Seilforening (nyopprykket)
  • Stavanger Seilforening (nyopprykket)
  • Tønsberg Seilforening (6)
  • Ålesunds Seilforening (11)
  • Åsgårdstrand Seilforening (1)

Hvilke seilere som utgjør lagene til de ulike foreningene finner du her.

1. divisjon

Etter endt serie blir de tre beste lagene kvalifisert for Sailing Champions League. De fire nederste lagene i eliteserien rykker ned i 1. divisjon, mens de fire beste i 1. divisjon rykker opp i eliteserien for den følgende sesongen. De fire nederste lagene i 1. divisjon mister sin plass der, men de kan delta i kvalifiseringsseilaser for å gjenerobre plassen sin mot andre seilforeninger som ønsker å være med i seilsportsligaen.

1. divisjon består av disse seilforeningene:

• Arendals Seilforening (rykket ned fra elite)
  • Asker Seilforening (13)
  • Askøy Seilforening (rykket ned)
  • Bodø Seilforening (6)
  • Bærum Seilforening (8)
  • Horten Seilforening (12)
  • Larvik Seilforening (rykket ned)
  • Lillehammer Seilforening (ny i seilsportsligaen)
  • Molde Seilforening (7)
  • NTNUI Seiling 2. lag (4)
  • Oslo Seilforening (11)
  • Ran Seilforening (rykket ned)
  • Sandefjord Seilforening (14)
  • Soon Seilforening 10)
  • Trondhjems Seilforening (9)

Hvilke seilere som utgjør lagene til de ulike foreningene finner du her.

Slik foregår seilsportsligaen

Seilasene foregår i identiske båter av typen J/70 som seiles av et lag på fire personer. Fem og fem lag møtes i hver seilas, og i løpet av en serierunde skal hvert lag gjennomføre inntil 15 seilaser. Vindforholdene bestemmer hvor mange seilaser man rekker å gjennomføre innenfor tidsrammene.

I hver seilas får lagene poeng etter dets plassering, og når alle seilasene man rekker å gjennomføre er unnagjort, legges poengene sammen. Dette gir en resjultatliste for for serierunden. Rekkefølgen i serierunden i gir poeng på ligatabellen. 1. plass gir ett poeng, annenplass to og så videre. Det laget med færrest poeng, vinner divisjonen sin.

Til hvert stevne kan hver seilforening stille med inntil åtte seilere, men i hver seilas kan kun fire seilere være om bord. Det betyr at de åtte seilerne kan bytte på å seile.

J/70 er en planende sportsbåt med storseil, fokk og spinnaker. Hver seilas foregår på en kort bane og varer fra 10 til 15 minutter.

Utviklingen i seilsportsligaen kan følges løpende på ligaens Facebook-side, Instagram-konto (@seilsportsligaen) og på den digitale live-dekningen til SAP Analytics.

Mer informasjon og hjelp:

For nærmere informasjon om Norsk Seilsportsliga, kontakt prosjektleder Magnus Hedemark. Kontaktinformasjon nedenunder.

For kontaktinformasjon til representanter for de deltagende seilforeningene, kontakt pressekontakt Morten Jensen. Kontaktinformasjon nedenunder. Bilder av lagene fra tidligere seilaser kan fremskaffes, og ønsker om bilder som skal bli tatt under serierunden i Oslo kan meldes inn til Morten Jensen.

Norges Seilforbund oppfordrer lokalpressen til å følge sin lokale seilforening igjennom serien 2022!

Magnus Hedemark

Prosjektleder for Norsk Seilsportsliga 97030592