MEDALJE-KANDIDATER: Helene Næss og Marie Rønningen starter tirsdag 5. mars på jakten etter VM-medaljer. De er regjerende europamestre og vant sølv i VM i 2021. FOTO: Morten Jensen

Medaljer er målet i VM-seiling

Tirsdag 5. mars starter VM i OL-klassen 49erFX, og til start stiller to norske lag. OL-klare Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg har ambisjoner om å kjempe om medaljene.

Etter at de ble europamestre i november 2023, har duoen fra Tønsberg Seilforening, Helene Næss og Marie Rønningen, klare ambisjoner om å seile om medaljene i verdensmesterskapet, som starter tirsdag 5. mars og avsluttes med medaljefinale søndag 10. mars. Mesterskapet foregår på Lanzarote der 51 lag fra 25 nasjoner stiller til start.

Sammen med de to Tønsberg-seilerne, deltar også Pia Dahl Andersen og Nora Edland fra KNS. De to norske lagene kjempet i fjor mot hverandre om å få OL-billettene – en duell Næss/Rønningen til slutt vant da de ble europamestre. Nå samarbeider lagene tett for at Tønsberg-laget skal kunne stille best mulig forberedt i OL.

To lag med topp ti-ambisjoner

I VM vil imidlertid lagene atter være konkurrenter. Helene Næss og Marie Rølnningen nevnes blant favorittene til å kunne gå helt til topps, men i VM i fjor var Pia Dahl Andersen og Nora Edland faktisk best av dem med sin 8. plass. I år har KNS-seilerne mål om å forbedre den plassen, noe som betyr at også de da vil nærme seg medaljekampen.

– Det kommer til å bli et knallhardt og helt åpent verdensmesterskap. Det er minst ti nasjoner som har seilere som er i stand til å vinne gullet. Mange nasjoner benytter mesterskapet som et siste OL-uttak, noe som vil gjøre mange lag ekstra skjerpet, sier landslagstrener Thomas Guttormsen.

At Norge allerede har bestemt hvem som skal få OL-turen i 49erFX, ser han på som en stor fordel.

– Da kan vi forberede oss maksimalt i ro og mak, teste og trene på utstyr- og trimkombinasjoner med våre to lag, noe vi ellers ikke kunne ha gjort, sier han.

De to norske lagene har tilbrakt de siste ukene på Lanzarote, der de blant annet har fått trent godt i mye vind.

– Vi stiller godt forberedte og er klare for VM-oppgaven. Ambisjonen for begge lag er at de skal gjennomføre sitt beste VM noensinne, sier landslagstrener Thomas Guttormsen

Norges Seilforbund skal ivareta interessene til alle seilforeningene og seilere i alle kategorier. Norges Seilforbund (NSF) er en nasjonal organisasjon for seiling i alle former. NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF) og World Sailing (WS).

Thomas Guttormsen

Landslagstrener ‭415 52 628‬