Morten Helgesen og laget hans vant seilsportens Mesternes Mester i 2021 og skal forsvare tittelen i år. Fra venstre: Morten Helgesen, Petrus Eide, Fabian Spone og Eivind Rubinstain. FOTO: Morten Jensen.

Seilere fra hele landet kjemper om kongepokalen

Norges 145 beste seilere i 2022 skal nåmøtes i åretssesongfinale for å seile om kongepokalen. Det er klart for seilernes utgave av Mesternes Mester i Åsgårdstrand fredag14. og lørdag15. oktober.

Også seilerne har sitt «Mesternes Mester» (MM)der alle landets beste seilere møtes på likefot i én og samme båtklasse for å avgjøre hvem som er aller best av de beste. Vinnerlaget stikker i MM av med H.M. Kongens Pokal. Mesterskapet er blitt en årlig tradisjon, og det markerer en offisiell slutt på årets norske seilsesong.

De som får delta i Mesternes Mester iÅsgårdstrand, er:

• fjorårets vinnere av kongepokalen som stiller som forsvarere,
  • alle norgesmestrene av året
  • seilere som har vunnet internasjonale mesterskap.
  • I tillegg får landslaget og utfordrerlandslaget i seiling stille med ett lag hver.

I alt deltar det 36 lag i årets Mesternes Mesterskap, og det er ny deltakerrekord.

Mesterskapet seiles i identiske båter av båttypen J/70. Hvert lag består av fire seilere, og de seiler i heat á 12 båter. Først seiles det et antall kvalifiseringsheat, hvoretter de ti beste lagene i kvalifseringen går til en avsluttende finale. I finalen nullstilles alt, og i løpet av tre seilaser vil det bli avgjort hvilke av de ti lagene som er best.

Vinnerlaget får kongepokalen og tittelen «Mesternes Mester 2022».

Svært jevnt

Forsvarere av tittelen er Morten Helgesen fra Fredrikstad og laget hans: Eivind Rubinstein, Petrus Eide og Peder Nergaard. De vant mesterskapet i 2021, etter at Morten Helgesen hadde sikret seg deltaker-billetten i MM gjennom å ha blitt norgesmester i Finnjolle det året.

Rekken av utfordrere er lang, og den består av flere svært erfarne seilere. Flere av dem kan vise til pallplasser i tidligere MM. Til mesterskapet kommer imidlertid også et kobbel av unge, sultne og talentfulle seilere som vil vise seg frem. Fremst i den rekken er Pia Dahl Andersen og Nora Edland, som i år ble verdensmestre for juniorer i OL-klassen 49er FX.Mesternes Mesterskap er på mange måter en dyst mellom det gamle og nye seil-Norge.

– Dette er seilsportens 100 meter, og for å lykkes må alt klaffe, sier veteranen Kristian Nergaard, som har deltatt i samtlige Mesternes Mester. Han ble selv mester i 2009 – og er deltager i år igjen – denne gangen som norgesmester i båtklassenKilling.

Å peke ut favoritter er nærmest en umulig oppgave – noe som sier seg selv når Norges alle beste seilere møtes til dyst. Og for forsvarerne er det dårlige odds, for kun en gang siden Mesternes Mester ble etablerti 2009,har noen seilere klart å forsvare tittelen. Den ene gangen fant sted i 2011, da Terje Wang fra KNS klarte det.

Det får være opp til lokale medier og seilforeninger å trekke frem ogheie på sine favoritter! Gjør det!

Lagene som deltar er disse:

(Listen inneholder NM-båtklassen som er representert i Mesternes Mester, hvem som er kaptein for laget og hvilken seilforening kapteinen representerer. Ønskes kontaktinfo til noen av seilerne for intervjuer etc. ta kontakt med NSFs pressekontakt, Morten Jensen(kontaktinfo nedenunder). Seilere merket med * har tidligere vunnet Mesternes Mester. Lag merket med ** konkurrerer om juniorprisen i Mesternes Mester.

Forsvarer:

Norges Seilforbunds elitelag:

• LANDSLAGET: Marie Rønningen, Tønsberg
  • UTFORDRERLANDSLAGET: Mathias Berthet, KNS

Se full deltakeroversikt med alle navn på deltakerlisten i Manage2Sail. Premieutdelig av kongepokalenfinner sted på utestedet Vippa i Oslo (Akershusstranda 25, 0150 Oslo) lørdag kveld (start kl 19:30).

For å følge utviklingen i Mesternes Mester: Følg NSFs Facebook-side. Der vil linker til tracking og direkte, oppdatert resultaliste bli publisert.

Per Christian BORDAL

Generalsekretær +47 481 33 885