1. RUNDE I BERGEN: Seilsportsligaen har sitt første stevne i Bergen 11. og 12. mai. Seilasene foregår på Puddefjorden i båttypen J/70.

Seilsportsligaen starter i Bergen i dag

33 lag fra hele landet møtes denne helgen i Bergen til første runde i Norsk Seilsportsliga. Seilsportsligaen er seilsportens variant av andre idretters seriesystem.

Årets seilsportsliga innledes i Bergen og seiles på Puddefjorden midt i byen. Seilerne har base på Dikkedokken på Nordnes. De 33 lagene kommer fra hele landet og er fordelt på to divisjoner, og i den øverste divisjonen – Eliteserien – stiller laget fra Åsgårdstrand som tittelforsvarer.

Nytt av året er at seilasene i Eliteserien blir direkteoverført på Youtube. Seiling er en komplisert idrett, men ved hjelp av droner, om-bord-kameraer, kameraer i følgebåter, tracking av båtene, grafikk og kommentarer håper man å kunne formidle spenningen i seilasene og stemningen om bord hos hvert av lagene.

Et svensk produksjonsselskap som er engasjert, vil stå for sendingene som starter kl 13:00 lørdag 11. mai og kl 12:00 på søndag.

KORT OM SEILSPORTSLIGAEN

Seilsportsligaen består av to divisjoner og ble etablert i 2016:

• Eliteserien med lag fra 15 seilforeninger
  • 1. divisjon med lag fra 18 seilforeninger

Hvert lag består av fire seilere, men foreningene kan stille med inntil åtte som kan rullere på å seile.

Ligaen består av fire stevner:

• 11.–12. mai: Bergen
  • 22.–23. juni: Tønsberg
  • 17.–18. august: Arendal
  • 14.–15. september: Lillehammer

I hvert av stevnene seiler lagene mot hverandre i identiske båter på korte regattabaner. Hver seilas har en varighet på ca 12–15 minutter og i løpet av et stevne har hvert lag, avhengig av vindforholdene, gjennomført mellom 10 og 15 seilaser. Ut av resultatene lages det en serietabell – og det er sammenlagtresultatet etter alle stevnene som gir den endelige tabellen.

De tre beste lagene i Eliteserien kvalifiserer seg til seiling i Sailing Champions League det påfølgende året. I Sailing Champions League møtes lag fra et 20-talls nasjoner fra i hovedsak Europa.

De fire nederste lagene i eliteserien rykker ned i 1. divisjon, og de fire beste lagene i 1. divisjon rykker opp i eliteserien det påfølgende året.

Båtene som benyttes er av typen J/70. Dette er 22 fots planende kjølbåter som seiles av et mannskap på fire.

Lagene i årets seilsportsliga:

ELITESERIEN

• Stavanger Seilforening
  • Stord Seilforening
  • Åsgårdstrand Seilforening 2. lag

Norges Seilforbund skal ivareta interessene til alle seilforeningene og seilere i alle kategorier. Norges Seilforbund (NSF) er en nasjonal organisasjon for seiling i alle former. NSF er tilsluttet Norges Idrettsforbund (NIF) og World Sailing (WS).

Magnus Hedemark

Prosjektleder for Norsk Seilsportsliga 97030592