Korona-tips til taxinæringen

Norges Taxiforbund:

Generelle tips og råd i forbindelse med Korona-virus utbrudd

- Søk informasjon på Folkehelseinstituttets nettsider - de oppdateres regelmessig
- Følg din taxisentrals retningslinjer og føringer
- Pasientreiser med pasienter hvor koronasmitte er mistenkt eller påvist skal ikke gjennomføres med drosje - slike turer skal avvises
- Ha god håndhygiene og vask ofte hendene
- Vask hyppig overflater hvor passasjerene tar mye, feks dørhåndtak inne og ute, setebeltelås, innvendig dør, bankterminal mv.
- Anmod passasjerene om å sitte bak i bilen
- Unngå unødvendig fysisk kontakt med passasjerene, men bistå selvsagt de som trenger hjelp, særlig eldre, uføre og funksjonshemmede
- Unngå generelt store ansamlinger mennesker
- Ikke gå på jobb hvis du kjenner at du »brygger på noe», og kontakt helsepersonell slik Folkehelseinstituttet angir til enhver tid
- Hold deg isolert til du har fått avklaring fra helsepersonell på hva du skal gjøre
- Vask bil innvendig, eventuelt desinfiser. Desinfeksjon gjøres med sprit (vurder alternativer med skinnseter!), type Antibac eller lignende. Vask alle flater passasjer har vært i kontakt med; sete, dører, vinduer, seterygg osv. Bruk godt med væske og vask godt! Det kan være lurt å ta en ekstra god vask mellom skift. (Sjekk mulige firmaer som kan ta denne jobben, oppdateres på Norges Taxiforbunds Facebookside)

- Undersøk om når bilen kan settes i drift igjen (NT jobber med å finne svar på dette spørsmålet - oppdateres)

- HUSK: Det er mulig å endre forskuddsskatt for selvstendige på skatteetatens hjemmesider.