Myndighetene er uforberedt på kontroll av ny lov

Kontrollmyndighetene er på ingen måte klare til å kontrollere de nye bestemmelsene for drosjenæringen. Derfor burde iverksettelsen ha vært utsatt til minst 1. januar 2022.

Det sa Jan-Egil Kristiansen i et foredrag for fylkeslederne i Norges Taxiforbund og medlemmer av Forum for taxisentraler.

Kristiansen er seksjonsleder for skattekrim i Skatteetaten, og faglig leder for Norsk Øko-Forum (NØF), som organiserer ansatte i ulike kontrollmyndigheter og politiet. Han har fulgt skattesaker i næringen på 1990-tallet, Oslo-saken på 2000-tallet, og Uber-saken fra 2015-17. Han betegnet den siste som den klart verste.

Etter opprulling av skatteskandalen i Oslo fra 2003-08, ble det ryddet skikkelig opp, og taksametrene sørger nå for en sikker innrapportering via sentralene. Kristiansen og NØF finner det uforståelig at det skal legges til rette for en «alternativ kontrollutrustning» som vil svekke denne kontrollen.

Svekker de seriøse

Han pekte på manglende kapasitet og mulighet for oppfølging fra så vel skatt, politi som vegvesen, og frykter nye lovbrudd og skatteunndragelser. - Det vil gi en konkurranse på ulike vilkår som vil svekke de seriøse i næringen, sa Kristiansen.

Den siste dommen mot en ubersjåfør ble avsagt samme dag som foredraget ble holdt – den 28. oktober. - Det har vært et enormt arbeid å kartlegge Uber-svindelen, der over 90 prosent av 1.400 kontrollerte sjåfører ikke hadde ført regnskap og ikke oppga inntektene. Kjøreinntektene var på alt fra noen få hundre kroner til en million.

Skatteetaten fikk ingen hjelp fra Uber, som påberopte seg personvern for sjåførene for å holde tilbake opplysningene.

Kristiansen gikk derfor sterkt imot forslaget om at regnskapsdata nå skal kunne oppbevares i andre EØS-land. Han krever 100 prosent sporbarhet, noe som krever en fysisk innretning i bilene. – Alternativ kontrollutrustning holder ikke, det kan man som kontrollmyndighet ikke leve med, sa Kristiansen.

«Svært bekymret»

Norsk Øko-Forum sier de er «svært bekymret» for nye runder med svart kjøring i næringen, etter at det nå har vært ryddet opp. – Taksameteret er et godt kontrollsystem. Et alternativ uten fysisk apparat i bilene vil gjøre at mulighetene for kontroll blir betydelig redusert.

Det hjelper ikke med gode regler hvis de ikke blir kontrollert, sa Kristiansen, og pekte på at bevilgninger til Skatteetaten og kontroll kuttes hvert eneste år. Kapasiteten for økonomisaker i politiet er heller ikke bygget opp, og heller ikke samferdselsmyndigheter har kapasitet.

- Jeg er bekymret for om noen i det hele tatt er i stand til å håndtere disse lovendringene, sa Kristiansen. Derfor burde de ha vært utsatt til minst 1. januar 2022.

- Jeg har aldri tidligere opplevd at man iverksetter noe før reglene er på plass.

Næringer har utgifter

Han synes også det er merkelig at aktører i næringen skal kunne gis en valgmulighet som vil svekke kontrollen. -Da vil useriøse aktører selvsagt velge denne.

Han viste til et eksempel fra Newcastle i England, der registrert omsetning falt med 50 prosent i løpet av 14 dager etter overgang fra MID-taksameter til mobilapplikasjon. – Det er skremmende, sa Kristiansen.

Det påpekes at taksameter vil koste 15-20.000 pr år. Ja, de fleste næringsdrivende har driftskostnader. Butikker må ha kassaapparater.

Også Kristiansen stusset over at departementet ikke har innhentet informasjon om kostnader fra de tre firmaene som leverer taksametre til drosjenæringen.

Ufint av kommentator

- Uber-sjåførene i Norge førte ikke regnskap og oppbevarte ikke kjøredata fra appen. Pengene ble sendt til Nederland, men utilgjengelig for norske myndigheter. Uber ga ingen opplysninger.

Slike erfaringer viser at det ikke går med oppbevaring av data i EØS-land, derfor har Norge strenge regler for hvor regnskap skal oppbevares, og i unntakstilfeller kun elektronisk i andre nordiske land. Derfor må det være oppbevaringsplikt i Norge, sa Kristiansen.

Han hadde også en visitt til «forståsegpåerne» i mediene, og nevnte spesielt Joacim Lund i Aftenposten, som han mener kommer med slag under beltestedet på drosjenæringen.

- Skattesvindelsaken i Oslo skjedde i en begrenset del av bransjen, men bransjen som sådan var på skattemyndighetenes side for å oppklare og hindre gjentagelser. Samarbeidet mellom taxiforbundet og skatteetaten førte til innskjerpede regler for rapportering, og har gitt en hvit bransje i mange år etter. Nå er det fare for at dette settes i spill igjen.

Det er ufint, og mangel på kunnskap, når denne saken brukes som argument mot næringen i dag, sa Kristiansen.

Opprydding på 90-tallet

Han har fulgt næringen siden 1990-tallet, og minnet om historikken. Det var et prosjekt med Oslo Taxi i årene 1993-95, og bl.a. på et møte i 1994 gjorde Kristiansen det klart at man forventet at all omsetning skulle oppgis heretter.

I 1992 var under halvparten oppgitt, etter en kontroll med selvangivelser opp mot Oslo Taxis omsetningstall. I 1998 var det nær full rapportering.

Det samme fungerte hos tannlegene, som også fikk en 50 prosent økning av oppgitt omsetning etter noen kontroller, og trusler om flere.

Så kom regnskapsfører Amundsen, som fikk laget programvare for å unndra omsetning, noe han fikk åtte års fengsel for. De fleste av hans klienter var pakistanske.

Uber verst

- Uber i 2014-17 drev drosjevirksomhet, ikke delingsøkonomi. De delte i hvert fall ikke med skattemyndighetene. Sakene ble sporet via pengestrømmer fra Uber i Nederland til Norge, og det var ikke kapasitet til å ta andre enn de som hadde omsetning over momsgrensa, på 50.000 kroner.

Selv etter at de ble varslet, fortsatte 40 prosent å unnlate å melde inn omsetningen gjennom Uber. Inndragninger og bøter fikk de refundert av Uber, og hevdet at de ikke skulle skatte av det heller. Det er frekt!

Dette er en mye verre historie enn drosjesvindelsaken på begynnelsen av 2000-tallet fordi nesten alle unnlot å oppgi inntektene og føre regnskap, sa Kristiansen.

Ikke forberedt

Kristiansen var klar på at kontrolletatene ikke er forberedt på den nye loven, og at smitteverntiltak ytterligere vil vanskeliggjøre kontroller. Pandemien har også ført til større risiko for svindel med myndighetenes støtteordninger. Han vet heller ikke om drosjer når opp i en totalvurdering av kontrollmyndighetenes og politiets prioritering av ressurser.

- Men jeg skal gjøre det jeg kan, og ønsker oss lykke til, avsluttet skattekrimsjefen.

AH.

Saken publiseres i bladet TAXI nr 6, 2020, som går i posten 3. desember.