​Taxisentraler vil styrke kompetansekrav

Taxisentraler i hele landet vil selv ta ansvaret for at sjåførene er lokalkjent og kan sin jobb på alle plan.

De fleste drosjeeiereide sentralene har allerede et godt opplegg for skolering av sjåfører, men vi vet lite om hvilke standarder ”nye aktører” og de mindre bysentralene vil ha. Foreløpig vet vi heller ingenting om innholdet i den sjåføreksamen som departementet har varslet skal holdes av Statens Vegvesen.

Satser på kvalitet

Uansett myndighetskrav vil kvalitet og god opplæring fortsatt være viktig, og kanskje enda viktigere framover, sier flere av fylkeslederne og sentrallederne TAXI har spurt. Politiet kan ikke lenger kreve lokal kjentmannsprøve fra 1. juli 2020, og det ble opphevet i Oslo og Akershus i oktober.

Åsmund Karlsen i Troms har innhentet uttalelser fra tre av sentralene som alle vil satse på kvalitet og god opplæring også i fortsettelsen.

Finnsnes Taxi har hatt kjentmannsprøve i sentralens regi, uten at det har vært pålagt av politiet, og vil fortsette med det, skriver Tor-Birger Pettersen. – Vi vil generelt heve kvaliteten i forhold til eventuelle nye aktører.

Harstad Taxisentral har også egen opplæring av sjåfører som får kjøre for dem. Taxikurset har disse ingrediensene: Service, førstehjelp, taksameter, ”bli kjent runde” i maxitaxi,og flere påsitt-turer. Det er eksamen i taksameter og lokalkjennskap.

Må være lokalkjent

- Dette kurset vil bli opprettholdt under ny lov, og vil snarere kunne bli tillagt flere kompetansekrav. – Det er ikke aktuelt å senke kompetansekravene for dem som vil kjøre for Harstad Taxi, skriver Finn Håker.

Også Steinar Nilsen i Tromsø Taxi understreker at kjennskap til lokalområdet er en viktig del av sjåførkurset de har. - Vi ser det som avgjørende for jobben og kundebehandlingen å kunne det området du skal transportere folk i. Tromsø er en vinterby med både veibane og skilter fulle av snø, og da må sjåførene være lokalkjente, sier Nilsen. Sentralen beholder derfor kjentmannsprøven uansett om myndighetene fjerner kravet.

Petter Karlsen til Oslo Taxi

Også Oslo Taxi har egen kjentmannsprøve og beholder den. Direktør Gunnar Frogner Dahl

sier at opplæring og kursing blir viktigere enn noensinne under et nytt regime, og sentralen har styrket seg gjennom å ansette en ny kursansvarlig hos. Det er Petter Karlsen, som inntil nylig hadde ansvaret for den nå nedlagte Taxiskolen.

- Vi ser for oss at vi etter hvert også kan tilby kursopplegg for andre sentraler, sier Frogner Dahl.

Godt forberedt

- Vi arbeider med å forbedre oss på alle plan for å møte konkurranse, sier fylkesleder i Østfold, Bent Skogli. På vegne av Halden Taxi sier han at sentralen oppgraderer alle kurs for sine sjåfører. - Vi skal være godt forberedt på konkurranse uansett.

Kursene omfatter service og kundebehandling, transport av personer med spesielle behov som demente, rullestolbrukere, blinde, barn, personer med psykiske handikap, osv, forskjellige betalingsmetoder, bilag og kredithåndtering, førstehjelp og først på skadested, trygg og miljøriktig kjøring.

Alle kurs er obligatoriske, og alle sjåfører får lønn for å delta på kurs. Vi har en kundegaranti, og alle skal vite hva de kan forvente når de benyttet Halden Taxi, sier Skogli.

Beste verktøy

Lokalkunnskap er en taxisjåførs beste verktøy, sier fylkesleder Oddrun Gjeruldsen i Aust-Agder. Den største sentralen der, som hun selv er med i, er I-Taxi AS, som går inn i 07000-kjeden som et ledd i å møte økt konkurranse.

- Det er ikke aktuelt å kutte kravene til opplæring. Lokalkjennskap gir trygghet hos både sjåfør og passasjer, og trygghet er bra. I-Taxi AS kommer nok heller til å stille strengere krav til sine utøvere på sikt, da de ønsker å gi sine kunder den beste reiseopplevelsen, sier Gjeruldsen.

- Min oppfordring til sentralene er at de beholder kjentmannsprøven. Jeg tror de vil det, og sette opplæring mer på dagsorden, sier Jon Ragnar Nilsen, fylkesleder i NT, Nordland.

AH

Fra bladet TAXI nr 7, 2019.