Nyhet -

Lotte Miller gjorde akkurat som planlagt. Det resulterte i en flott 13. plass i dagens WTS-løp

Med 250 000 tilskuere og hele verdenseliten på plass, var WTS-løpet i Hamburg et av de store høydepunktene på kalenderen for det norske triatlonlandslaget. Norske Lotte Miller har gjennomført flere gode løp denne sesongen, senest med en 14. plass på WTS-løpet i Leeds i juni. I Hamburg ble det én bedre, da hun tok en 13. plass etter å ha gjort smarte valg gjennom hele konkurransen.

Miller, som svømte for Madla da hun var yngre, svømte tøft og lå langt framme inn mot skifte til sykling. Dette var etter planen hun hadde lagt med sportssjef Arild Tveiten. Tidligere har Miller slitt med å prestere på svømming i konkurranse, hvor mye knuffing har skjøvet henne tilbake i feltet.

Opp av vannet som nummer 11, og med god skiftesoneteknikk, lå Miller godt an i en liten gruppe sammen med en av forhåndsfavorittene, nederlandske Rachel Klamer. Da Klamer veltet tidlig på syklingen, ble Miller liggende alene mellom ledergruppen og hovedfeltet. Miller valgte å slippe seg ned i hovedfeltet i stedet for å svi av for mye krefter. Gjennom hele løpet tok Miller smarte valg, som gav henne futt i beina på slutten av løpet.

OL-vinneren fra 2012, Nicola Spirig, som har gjort et comeback i WTS i år, tok mye av ansvaret i hovedfeltet, som til slutt slukte ledergruppen 2 km før skifte til løp. Miller tok også sin del av ansvaret og lå ellers godt framme i det store feltet. Dermed klarte hun å unngå velt og trekkspill-effekten som de lengre bak i et slikt felt gjør i en teknisk og trang løype som i Hamburg. Trekkspill-effekten gjør at de bak må jobbe ekstra tøft etter svingene, og dermed risikerer tunge ben når de skal i gang med løpingen.

Miller var nummer to inn fra sykkel, etter Spirig, men med hele feltet rett bak. Derfra tok de sterkeste løperne over. Miller fulgte godt med, men klarte ikke hamle opp med de aller beste løperne. Hun er likevel svært fornøyd med løpet sitt. Ikke minst fordi alt gikk etter planen. «Dette løpet var bare gøy, gøy, gøy» skrev hun på Instagram rett etter løpet.

Franske Cassandre Beaugrand tok sin første WTS-seier. Hun vant foran hjemmehåpet Laura Lindemann og lederen av verdensserien, amerikanske Katie Zafares. Nicola Spirig ble nummer fire.

• lotte miller