Lotte Miller ble nummer seks i verdensserien i triatlon (WTS) i dag

Lotte Miller fra Bryne Triatlonklubb og Norge var med på å prege kvinneelitens løp i triatlon i dag. På årets åpningskonkurranse i verdensserien (WTS) ble Miller (f. 1996) til slutt nummer seks. Dette er karrierebeste, og det beste resultatet Norge har hatt noensinne på kvinnesiden.

For femte gang arrangerte Abu Dhabi et verdensserieløp. Det var 27 °C i lufta og nesten 22 °C i vannet, og litt vind. Konkurransen i Abu Dhabi var en sprintdistanse, med 750 meter svømming, 18.9 km sykling og 5 km løp. Bare Flora Duffy manglet i et sterkt startfelt, med 57 startende.

Miller, som har svømmebakgrunn, kom opp av vannet 6 sekunder bak Jessica Learmonth i tet og kom seg raskt gjennom skiftesonen til syklingen. Ut på syklingen ble Miller med i en tetgruppe på syv utøvere. Syklingen i Abu Dhabi foregår delvis på Ferrari World Formel 1 bilbanen. Det er en teknisk krevende trase.

Gruppen til Miller samarbeidet godt, og dro fra det store feltet bak. Miller syklet klokt. Hun var med og dro i begynnelsen, og lå bak i gruppa på de siste to rundene. De kjørte hardt, og en av de syv klarte ikke å holde følge inn mot skiftesonen. De fem gjenværende var foruten Miller, Katie Zafares som er ranket som nummer 1 i verden, Taylor Spivey og Taylor Knibb, alle fra USA, samt Jessica Learmonth fra Storbritannia og Maya Kingma fra Nederland.

Da de hoppet av sykkelen, lå Miller og de andre i gruppen over minuttet foran hovedfeltet. Ikke uventet satte verdenseneren Zafares i gang i et forrykende tempo på løp. Zafares har bakgrunn fra terrengløping og er enormt sterk. Miller, Learmonth, Spivey og Knibb holdt sammen lenge. På den siste av de to rundene på løpetraseen slet Miller med å følge med de andre. Det var likevel kun Non Stanford som klarte komme opp fra feltet bak. Hun løp forbi Miller på den siste kilometeren.

Miller hadde også i fjor et godt løp i Abu Dhabi, da hun ble nummer 10. Hun sa i forkant av løpet at dette var en konkurranse hun gledet seg til, og håpet å gjøre det enda bedre i år.

Etter dagens løp fortalte Miller:

Det var veldig spennende i dag. Jeg startet dagen med den samme følelsen som i fjor, med et ønske om å se hva kroppen min klarer. Jeg hadde en veldig bra svøm. Så pushet jeg hardt for å være med i tetfeltet på syklingen, for jeg vet jeg ikke er den beste løperen. Jentene i tetgruppa kan virkelig sykle. Jeg kunne hører trenerne skrike hvor mye forsprang vi hadde etter hver runde. Jeg vet at jeg er en bedre løper enn i fjor men at jeg ikke hadde mulighet til å følge de gode løperne i gruppa mi, så for meg handlet det om å bare overleve, og fokusere og fortsette å pushe.