Erlend Hovland skal lede den tekniske utviklingen hos Norled

Ny teknisk direktør i Norled

Erlend Hovland blir ny teknisk direktør i Norled

Hovland kommer fra stillingen som rådgiver for marine konsepter og skipsdesign i Equinor. Han har hatt en rekke ekspert- og lederstillinger innenfor marin konseptutvikling, teknologi og prosjekter i Equinor gjennom 12 år og før det fra Subsea 7.

Norleds nye tekniske direktør er utdannet sivilingeniør i marinteknikk fra NTNU og har en doktorgrad i offshore teknologi fra Universitetet i Stavanger med hovedfokus på design og evaluering av skipskonsepter.

«Jeg gleder meg til å bli en del av Norled som tydelig jobber for å bidra i det grønne skiftet. Det å utvikle prosjekter fra tidligfase og følge de til de er gjennomført er det jeg trives best med. Jeg ser virkelig frem til å samarbeide med mine nye kollegaer om å utvikle teknologi og konsepter for gode reiseopplevelser,» sier Erlend Hovland.

Erlend Hovland vil tiltre stillingen innen 1. august. Han vil få ansvar for overordnet teknologistrategi som sørger for innovative, sikre og bærekraftige løsninger og investeringer. I tillegg vil han ha ansvar for sikkerhet og kvalitet, innkjøp, samt vedlikeholdsprogrammer. Hovland vil være hovedkontakt for Norleds mange samarbeidspartnere og leverandører innenfor teknologi og nybygg.

«Vi er veldig fornøyde med å med en så erfaren og faglig sterk teknisk direktør på laget. Erlend brenner for teknologi og konseptutvikling for marine fartøy og er opptatt av de store trendene innenfor skipsfart. Vi er overbevist om at han og den dyktige tekniske avdelingen hos Norled vil bidra til at Norled fortsetter å være i front på ny og miljøvennlig teknologi innen ferje- og hurtigbåtmarkedet,» sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Kategorier

Norled AS er et av landets største ferje og hurtigbåtrederier. Selskapet har 80 fartøy, og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. I 2015 introduserte Norled verdens første elektriske ferje MF Ampere i 2015. Nå utvikler vi verdens første ferje som skal gå på flytende hydrogen, MF Hydra.

Cathrine Gjertsen

Pressekontakt Kommunikasjonssjef

De beste reiseopplevelser

verdens første ferje som skal gå på flytende hydrogen, MF Hydra.

Norled