Pressemelding -

Norner styrker sin innovasjonskraft innen polymerutvikling i nytt partnerskap med HTExplore

Norner og HTExplore blir partnere og vil gjennom det kunne tilby en integrert strømlinjet innovasjonsprosess for industrielle utviklingstjenester til katalysator- og polymerprodusenter innen polymerisering fra småskala i milligram til piloter i kilostørrelse.

HTExplore er et italiensk høyteknologisk selskap i Napoli, etablert av Professor Vincenzo Busico, som har spesialisert seg på High Throughput Screening (HTS) for katalysator uttesting og polyolefinsyntese. HTExplore driver et HTS-laboratorium som muliggjør rask screening og pålitelig optimalisering av store serier av katalysator resepter, inkludert avansert karakterisering av mikroskala polymerprøver. De har lang erfaring med å jobbe med industriselskaper og utnytter sin akademiske tradisjon knyttet til skolen til Giulio Natta.

Norner er et norsk teknologiselskap som tilbyr en bred portefølje av F&U tjenester til plastverdikjeden, fra polymer syntese til prosessering og innovasjoner innen sluttanvendelser. Norner har 40+ års industriell erfaring og driver avanserte pilotanlegg for polymerisering der polymerprøver i kiloskala produseres under industrielle forhold som kan simulere alle relevante kommersielle prosesser. Disse prøvemengdene gjør det mulig å drive industrielt relevant polymerutvikling, testing og verifisering i Norners pilotlinjer for plastbearbeiding til mange anvendelser.

“Vår ekspertise og pilotfasiliteter er veldig komplementære til HTExplore. Vi får nå mulighet til å tilby et komplett tjenestetilbud for polymerisering og katalysatorutvikling fra mg til kg skala. Vi ser frem til å utvikle synergiene mellom selskapene våre til fordel for våre industrielle kunder.”, sier Klaus Schöffel, FoU direktør i Norner.

“Norner er anerkjent i polymerindustrien som en bred og kompetent leverandør av tjenester og innovasjon innen katalysator, polymer og applikasjonsutvikling. Dette partnerskapet bygger bro mellom vår High Throughput Screening og Norners applikasjonsutvikling av de samme polymerene.”, sier Luca Rongo, daglig leder i HTExplore.

Siden starten har Norner levert utviklingsprosjekter basert på sine polymeriseringspiloter, bearbeidingsteknikk, anvendelsestesting og laboratorier til kunder i den globale polymerindustrien. Prosjektporteføljen dekker et bredt spekter av katalysatorer og prosesser og utnytter teknologisenterets industrielle kompetanse. Vi jobber kontinuerlig for å utvide våre tjenester og relevans for bransjen, og det nye partnerskapet med HTExplore er derfor svært viktig. Dette kan også få betydning for våre tjenester til andre bransjer.

“Vi er overbevist om at det industrielle teknologifokuset til Norner kombinert med den vitenskapelige ekspertisen til HTExplore vil skape betydelig verdi for våre kunder. Ved å samle våre metoder og kompetanser inn i en felles innovasjonsprosess vil vi gi våre kunder det beste fra to verdener. ”, Sier Kjetil Larsen administrerende direktør i Norner.

• polymer
  • plast
  • innovasjon
  • teknologi

• Østfold

Norner er en globalt ledende leverandør av industrielle polymertekniske F&U tjenester basert i Norge hvor vi har et avansert teknologisenter for gjennomføring av utvikling og testing. Vi jobber hardt for å oppfylle vår visjon om å være Plastutforskerne for våre klienter gjennom en bred portefølje av F&U, laboratorietjenester og strategisk rådgiving basert på 40 års industriell erfaring. Våre viktigste kundesegmenter er petrokjemi, fornybar energi, emballasje, bygg og infrastruktur og helsesektoren. Vi bidrar til økt lønnsomhet og forbedret bærekraft for våre klienter.

Kjetil Larsen

CEO 91640874