Foto: Shutterstock og privat

– Jenter bør velge digitale utdanninger

– Jeg har alltid vært opptatt av teknologi, sier Anita Sondresen. Nå råder hun flere jenter til å tenke utradisjonelt og velge digitale utdanningsretninger.

Anita Sondresen (28) studerer Nettverk og IT-sikkerhet på Noroff Stavanger.

– Jeg har alltid vært opptatt av teknologi, men har kanskje vært holdt tilbake av forventninger fra omverdenen med tanke på tradisjonelle yrkesvalg og utdanningsretninger, sier hun.

– Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi lite informasjon om digitale utdanningsretninger, og mitt inntrykk er at spesielt jenter valgte tradisjonelt og tok fag som helse- og sosialfag eller frisørlinjen. Slik var det også for meg.

– Ved en tilfeldighet deltok jeg på åpen dag på campus i Stavanger, endte opp med å søke studiet, og har elsket det siden.

Opptatt av teknologi: Anita Sondresen med noen av sine medstudenter. Foto: Noroff.

Norge trenger IT-kompetanse

Norge regnes som et av de mest digitaliserte landene i verden. IKT-Norge kunne i august 2015 rapportere at det er kritisk mangel på IKT-kompetanse i Norge. Deres kompetanseundersøkelse viser at norsk IKT-næring mangler folk til 6.300 IT-arbeidsplasser. Dersom man inkluderer vanlige bedrifter med store IT-avdelinger, er mangelen på kandidater estimert til å være over 8.600 arbeidsplasser.

– Spesielt jenter bør tenke mer utradisjonelt og velge digitale utdanninger, sier Anita.

– Nå har jeg studert nettverks- og systemadministrasjon, og fordyper meg i IT-sikkerhet i år. Jeg har gjennomført fag som for eksempel Project management, Information to Internet security, Operating and file systems, Microsoft, Unix based Technologies, og Network infrastructure. Vi har også hatt et åtte ukers langt studieprosjekt hvor jeg har skrevet en rapport og fordypet meg i Social engineering.

Den toårige utdanningen nettverk og IT-sikkerhet fokuserer på systemadministrasjon, programmering, sikkerhetstiltak og digital etterforskning. Etter fullført studium kan du blant annet arbeide som sikkerhetsmedarbeider, IKT-sikkerhetskonsulent eller IKT-koordinator. Du kan også jobbe som sikkerhetsrådgiver eller konsulent.

– Du blir fagperson etter to år, men jeg tenker å gå to år til for å ta bachelor i digital etterforskning. Etter det håper jeg å jobbe for et større IT-selskap, sier Anita.

Deltok på NHO-arrangement

Anita deltok nylig på NHO-arrangementet Jenter og teknologi, hvor NHO inviterte jenter i 9. og 10. klasse til en opplevelsesdag hvor de fikk møte kvinnelige lærlinger, studenter og unge kvinner i jobb som fortalte om sine valg av utdanning innen teknologi. Arrangementet i Stavanger Forum var fullbooket med over 400 jenter til stede.

NHO åpnet med å fortelle de fremmøtte jentene at de arbeidslivet trenger jenter som velger seg en utdanning innen teknologi.

– Jeg deltok på arrangementet for å gi jentene kunnskap om mulighetene de har når det kommer til utdanning, og ikke minst alle mulighetene på Noroff.

Les også: – IT betegnes som den nye oljen og arbeidsmulighetene er mange