Veronica bygger på økonomiutdanningen med IT-sikkerhet

Veronica bygger på økonomiutdanningen med IT-sikkerhet

25-åringen har jobberfaring fra bankbransjen og så det umettede behovet for IT-sikkerhet. Nå skal hun bli ekspert på hacking og datakriminalitet.

Veronica Nesvik (25) har vært student hos Noroff Stavanger siden august. Det at hun valgte en toårig utdanning i nettverk og IT-sikkerhet, etter å ha fullført en bachelorgrad i økonomi og administrasjon, er ingen tilfeldighet.

– Jeg mener det er en veldig god kombinasjon og en kompetanse samfunnet virkelig har behov for. Etter å ha jobbet med mange forskjellige mennesker, både i forvaltnings-/bankbransjen, har jeg virkelig sett et umettet marked innen IT-sikkerhet, sier Veronica.

Dataangrep skjer hver dag, hele tiden. Mot enkeltpersoner og bedrifter. Tap eller tyveri av sensitiv informasjon kan føre til katastrofale konsekvenser.

– Jeg tror behovet for de med IT-sikkerhetskompetanse vil øke mer som tiden går, sier 25-åringen videre.

Kombinert kompetanse

Det akutte kompetansebehovet for IT-sikkerhet gir solide jobbmuligheter etter studiet. Ifølge NIFU-rapporten vil fire av ti IT-jobber stå tomme innen 2030, dersom ingen tiltak gjøres.

Det er ingen tvil om at Veronica kommer til å bli attraktiv i arbeidsmarkedet, med sin kombinerte kompetanse.

– Pen testing virker gøy å jobbe med. Med min erfaring fra kunder i bank synes jeg også det virker gøy å jobbe med å hjelpe andre med IT-sikkerhet og informere om hvorfor dette er viktig, sier hun.

Studiet i nettverk og IT-sikkerhet er praktisk rettet. Teori etterfølges av relevant praktisk arbeid, som gir et godt innblikk i utfordringene og problemstillingene studentene kan forvente å jobbe med.

Foto: Jeanette L. Bækkevold

Jenter i fremmarsj

– Det er veldig spennende å være jente og studere IT, da jeg opplever at vi er i fremmarsj i bransjen. Vi er ca syv jenter i klassen, smiler Veronica.

De første dagene var hun redd for at hun hadde tatt seg vann over hodet.

– Jeg er ikke en «gamer» og har ikke holdt på med data siden jeg var liten. Men sannheten er jo faktisk at man får det til med hardt arbeid, uansett kjønn, sier hun.

Hun fortsetter:

– Noroff har et veldig bra miljø for jenter, ikke bare i klassen, men på kryss av klassene. Det hjelper veldig, da det ofte kan være enklere å spørre jentene i 2. klasse om «dumme spørsmål», ler hun.

Hands-on utfordringer

– Det handler om å tørre å prøve. Jeg kan ærlig si at jeg kunne veldig lite om IT på forhånd, men tenkte det var bra å kombinere med tidligere utdanning. Selvfølgelig kommer ikke gode karakterer på løpende bånd. Jeg må jobbe hardt for å få det til, men det er veldig spennende, med tanke på at vi jobber mye hands-on med utfordringer, og ikke bare teoretisk.

– Hvem vil du si at en utdanning i nettverk og IT-sikkerhet passer for?

– Studiet passer for alle som tenker at det kan virke interessant. Med hard jobbing kan alle få det til, uansett hvor vanskelig det virker på forhånd. Lærerne hos Noroff er utrolig flinke og gode på å se hver enkelt sine behov, avslutter hun.