Professor ved Noroff Høyskole, Johan van Niekerk.

Åpner opp for søknader på nytt bachelorprogram

1. september åpnet Noroff Høyskole opp for søknader på det nye bachelorprogrammet Digital Assurance and Security Management. Første oppstart vil være 12. august 2024.

Bacheloren i Digital Assurance and Security Management (Digital informasjons­sikkerhetsstyring og -tilsyn) dekker IT-kunnskap, fra forretningsprosesser til databasesystemer, ledelse og IT-arkitektur. Studiet har ikke særskilte opptakskrav i matematikk, og er tilgjengelig via nettstudier og Online PLUS.

En av de raskest voksende jobbsektorene

Behovet for eksperter innen digital sikkerhet og sikkerhetsstyring er mer påtrengende enn noensinne.

– Vi er de første som tilbyr en bachelorgrad som fokuserer spesifikt på denne kompetansen, som er spådd å være en av de raskest voksende jobbsektorene over hele verden, sier professor ved Noroff Høyskole, Johan van Niekerk

– Denne graden passer for personer som er organiserte og systematiske, gode kommunikatører og som har en god generell forståelse for teknologi. Rollen krever at man jobber på et høyere, mer forretningsfokusert nivå, enn typiske tekniske cybersikkerhetspersoner, sier han.

Nyutdannede vil ha en overordnet forståelse av organisasjonens generelle forretningsprosesser, kombinert med en forståelse av håndtering av cybersikkerhet og prinsippene for revisjon.

Ettertraktet ekspertise

Det treårige programmet gir et dypdykk i sikkerhetsstyring og -sikring, og blander regnskapsfundament med IT-revisjonsprinsipper. Studentene vil oppnår ettertraktet ekspertise innenfor styring av informasjonssikkerhet, IT-driftsstyring og håndtering av risiko og Cloud compliance. I tillegg vil de få kompetanse innen informasjonssikring, og lære å ta hensyn til juridiske, etiske og sosiale aspekter.

– Studentene skal lære å sikre pålitelighet, autensitet og tilgjengelighet av informasjon ved å etablere kontroller og prosedyrer som beskytter data gjennom hele levetiden. De vil også være opptatt av det overordnede rammeverket for informasjonsbeskyttelse, inkludert både digitale og fysiske registreringer, samt systematisk undersøkelse av en organisasjons sikkerhetskontroller for å sikre overholdelse av regulatoriske krav, sier professor, Johan.

Denne kompetansen har blitt et sentralt krav for å sikre et høyt felles nivå av cybersikkerhet både i Norge og EU. Nettverks- og informasjonssikkerhetsdirektivet (NIS2), som ble vedtatt av EU og Norge i 2023, krever at de fleste organisasjoner har personer med denne kompetansen for å bidra til å sikre at organisasjoner implementerer cybersikkerhetskontroller korrekt.