Foto: Jeanette L. Bækkevold

Noroff lanserer to nye studieprogrammer

I august har Noroff oppstart av 23 fremtidsrettede studier. Flere enn noen gang vil bli tilbudt på campus, og blant dem er de to helt nye studieprogrammene backend-utvikling og Data Analyst.

– Dette gjør vi for å øke fleksibiliteten for våre studenter, sier Aage Alexander Foss, rektor ved Noroff Fagskole. Av alle Noroff studieprogammer, vil hele 17 av studiene tilbys som både nettstudier og på minst én av Noroffs fire campuser ved augustoppstarten.

– Vi ser en tydelig etterspørsel etter de aktuelle studiene, og ønsker å tilby våre studenter muligheten til å velge mellom campus og nettstudier, sier Foss.

Noroffs studier har et sterkt digitalt DNA, og inkluderer studieløp innen IT, 3D, lyd og film, markedsføring, design og maskinlæring.

To nye studieprogrammer

I august lanserer Noroff Fagskole to nye studieprogrammer: backend-utvikling og Data Analyst.

– Backend-utvikling utfyller vår portefølje av studier for utviklere, og er først og fremst rettet mot det som skjer bak applikasjonen og løsningen. Sammen med våre studier på frontend-utvikling og UX-design, har vi alle elementene hos en fullstack-utvikler, forklarer Foss.

Data Analyst er et studium som svarer direkte opp mot et behov som nå melder seg hos de aller fleste bedrifter der ute, ifølge Foss: nemlig å kunne omdanne bedriftens egne data til innsiktsdrivende arbeid, og dermed tilby bedre beslutningsgrunnlag og optmialisere løsninger.

– Alle organisasjoner – fra NAV, til bank og finans, og ja – til og med Noroff som skole, har behov for denne kompetansen. Nå har vi dette som et hands-on, praktisk studium på fagskolenivå. Tatt alene, eller i kombinasjon med en tidligere utdanning, vil dette være kandidater med svært ettertaktet kompetanse i næringslivet, sier han.

Fremtidens jobber

Studiene som tilbys følger den generelle søknadstrenden, samt behovene i arbeidsmarkedet.

– Dette er utdanning for fremtidens jobber. Vi ser at det er et økende behov i arbeidsmarkedet for denne kompetansen, og vi ønsker å etterkomme dette behovet, sier Foss.