Salgsdirektør i Noroff Accelerate, Allan Nordahl Hansen (t.v.) og Christian Stavik, produkt- og teknologidirektør (CTO)  i Noroff, utenfor Noroffs campus i Kristiansand.
Salgsdirektør i Noroff Accelerate, Allan Nordahl Hansen (t.v.) og Christian Stavik, produkt- og teknologidirektør (CTO) i Noroff, utenfor Noroffs campus i Kristiansand.

Noroff satser i Danmark

Kunnskap lar seg ikke stoppe av verken pandemier eller landegrenser. Nå tilbyr Noroff Accelerate sitt fleksible kompetansehevingstilbud også i Danmark.

- Vi anser hele Norden som hjemmemarked for Accelerate, og Danmark var et naturlig første steg. Vi har nordiske ambisjoner også for resten av selskapet og Accelerate-tilbudet vårt er det som reiser lettest. Etterspørselen etter teknologisk kompetanseheving er like stor i resten av Norden, som den er i Norge, forteller Christian Stavik, produkt- og teknologidirektør (CTO) i Noroff.

Han har selv flere år bak seg i Danmark, som digital utviklingsdirektør i Berlingske media. I mediebransjen har Noroff også funnet en dansk salgsdirektør, som skal jobbe i det norske og nordiske markedet.

- Der er et stort behov for IT-ekspertise i Danmark, og resten av Norden. Det teknologiske kompetansegapet er en stor utfordring som rammer både det offentlige og private næringsliv. Vi skal gi danske bedrifter muligheten til å bygge den kompetansen på en effektiv og fleksibel måte, sier Allan Nordahl Hansen, salgsdirektør i Noroff Accelerate.

Nordahl Hansen har jobbet i over 25 år i mediebransjen i Danmark, blant annet som markedsdirektør i Berlingske Media.

- Dette er en veldig meningsfull jobb og noe jeg tror sterkt på. Jeg har selv jobbet i bedrifter der digital utvikling har vært avgjørende for vekst, og jeg vet hvor utfordrende det er å få tak i riktig IT-kompetanse. Jeg mener det å bygge kompetansen hos sin ansatte er den beste måten å utvikle seg på, sier Nordahl Hansen.

Online kompetanseheving

Noroff Accelerate tilbyr effektiv og fleksibel kompetanseheving gjennom online bootcamper du kan gjennomføre ved siden av full jobb. I skrivende stund gjennomføres tre ulike bootcamper parallelt, og de neste oppstartene kommer i januar og april.

Nylige undersøkelser viser at 9 av 10 danske bedrifter mangler ansatte med IT-kompetanse. Accelerate-programmene har blitt godt mottatt i Norge, og Stavik tror det vil fungere like bra i Danmark.

- Vi har kjørt dette konseptet i Norge i år, og ser at det fungerer godt. Gjennom ti uker får deltakerne teknologisk kompetanse som gir dem stor verdi i arbeidslivet. Derfor er vi trygge på å lansere tilbudet også i Danmark, sier Stavik.

- Vi tilbyr nå bootcamper på deltid innen it-utvikling og it-sikkerhet, og nye programmer utvikles kontinuerlig. Tech-management er blant områdene der det er stort behov for utdanningstilbud. Vi har tett dialog med både næringslivet og rekrutteringsbransjen for å utvikle nye utdanningstilbud som gir deltakerne den kompetansen arbeidsmarkedet etterspør, legger Stavik til.

All undervisning foregår på engelsk og leveres online, men Nordahl Hansens tilstedeværelse og nettverk i Danmark er likevel viktig for å etablere Noroff på andre siden av Skagerrak.

- Vi mener det er viktig med lokal tilstedeværelse i Danmark for å lykkes. Allan er allerede godt i gang, og vi kommer til å ansette flere mennesker i Danmark etter hvert, sier Stavik

Fakta: Noroff – School of Technology & Digital Media

• Grunnlagt i 1987. I starten drev Noroff med kurs i Word og Excel, samt rådgivning.
  • Noroff består i dag av Høyskole, Fagskole og Noroff Accelerate, sistenevnte tilbyr kortere, fleksible programmerer rettet mot folk som ønsker å øke deres kompetanse.
  • Noroff er i dag Norges største fagskole, og har i alt over 3800 elever, en økning på 460 prosent siden 2015. 73 prosent av studentene er nettstudenter.
  • Majoritetseier i Noroff er Galileo Global Education (51 prosent), og resten eies av Skeie Alpha Equity (46 prosent) og Lars Erik Torjussen.

Steffen V. McInerney

Webredaktør Innholdsprodusent for noroff.no 91685911