Teamet bak Svenn:  Lotte Solli-Østensen, Sondre Staavi, Ashenafi Abdissa, Ole Jørgen Næss, Christopher Krohn, Hussam Jaelah, Anniken Wæck Røiri, Sondre Blaasmo, Anders Hamstad.
Teamet bak Svenn: Lotte Solli-Østensen, Sondre Staavi, Ashenafi Abdissa, Ole Jørgen Næss, Christopher Krohn, Hussam Jaelah, Anniken Wæck Røiri, Sondre Blaasmo, Anders Hamstad.

Svenn vil erobre Europas håndverkere: slik skal de vokse fra 1000 til 5000 kunder

Bygge-tech startupen 24onoff vant 1000 bedriftskunder for egen maskin. Med Norselab i ryggen har de blitt til Svenn, og giret opp veksttakten. Nå henter et av Norges raskest voksende SaaS-selskaper kapital til å vinne hjertene til europeiske håndverkere.

115% årlig vekst

En sommerjobb i byggfirma gjorde at Sondre Blaasmo fikk øynene opp for hvor vanskelig det er for håndverkere å drive ansvarlig og lønnsomt når alle prosjektene styres på papir. I 2014 ble dette utgangspunktet for et timeregistrerings- og prosjektverktøy, 24onoff, som skulle hjelpe dem med å vise at alt var på stell – mot både kunder og myndigheter.

Seks år og over 1000 kunder senere har Blaasmo bevist at markedet trenger løsningen. Etter at Norselab gikk inn i selskapet i fjor har selskapet for alvor fått fart, og med over 8% månedlig inntektsvekst i første kvartal i år ligger de an til 115% vekst i 2021.

“Flere leads enn vi kan håndtere”

- Det er utrolig sterk etterspørsel i markedet, vi har nå flere leads enn vi klarer å håndtere, sier CEO Sondre Blaasmo.

Dette er et luksusproblem for den unge gründeren, som nå fokuserer på å rekruttere et betydelig større salgsteam til å ta ut vekstpotensialet.

- Vi sikter nå mot en femdobling av kundebasen innen 2025. Med den økningen vi ser i kontraktsstørrelse betyr det at vi legger til en million i ARR hver eneste måned. For å få til dette skal vi doble teamet før 2021 er omme, og rigge oss for en Europeisk satsning, legger Blaasmo til.

Fra 24onoff til Svenn

Etter at selskapet fremsto i en ny drakt med merkevaren Svenn, har den positive trenden akselerert.

Med et emosjonelt budskap som er unikt innen bransjen tiltrekker Svenn tiltrekker flere av de kundene selskapet aller helst ønsker seg - de som fokuserer på kvalitet og ansvarlighet. I kjølvannet av dette har de også over 100% økning i kontrakts størrelsen på kundene.

- Tidligere fremsto vi som et IT-selskap. Det var greit nok for å hanke inn de første 1000 kundene, men vi kjente på at det begrenset oss. Nå får vi frem at vi spiller på lag med håndverkere som driver seriøst og bryr seg om kvalitet. Det er unikt i konkurransebildet både i Norge og Europa, og gjør at vi har et solid utgangspunkt for å fortsette den veksten vi har hatt frem til nå, forklarer Blaasmo.

Treffer en nerve

- Svenn treffer en nerve i markedet, sier investeringssjef i Norselab, Yngve Tvedt.

Han forteller at Norselab hadde sett på mange selskaper innen byggebransjen før de investerte i Svenn. Veldig mange startups satser mot de største selskapene og de mest komplekse prosessene. Svenn har en helt annen tilnærming der de hjelper håndverkere med oppgaver de må løse i det daglige, og digitaliserer bransjen fra bunnen og oppover.

- Teamet har allerede bevist at de har stå-på vilje og vinnermentalitet. Med den nye merkevaren og en unik posisjonering i Europeisk sammenheng kan Svenn bli en skikkelig kule, sier Tvedt.

Henter vekstkapital

Selskapet er nå i gang med å hente kapital til en runde som skal ta selskapet ut i Europa. Eksisterende aksjonærer, blant andre Norselab, gir Svenn solid backing også i denne runden, der Svenn også åpner for nye investorer.

- Timingen er veldig god. Små og mellomstore håndverksbedrifter har fått øynene opp for verdien av digitalisering. Dette har bare forsterket seg gjennom korona-krisen, der det blant annet ble stilt helt andre krav til håndtering av arbeidere på byggeplassen. Vi har kommet til et modningspunkt der denne delen av bransjen vil digitaliseres. Vi er idéelt posisjonert for å betjene alle disse kundene nå, sier Blaasmo.

Gigantisk marked

Bare i Norge er det 20 000 potensielle kunder i Svenn’s målgruppe. I Europa er det svimlende 3,1 millioner potensielle kunder. Når hovedkonkurransen i disse markedene er penn og papir, eller systemer basert på utdatert teknologi, lover dette godt for ekspansjonsplanene.

- Vi har allerede god traction i markeder som Sverige, Storbritannia og Tyskland nesten uten satsning eller markedsføring. Nå rigger vi oss for å kunne ta ut det enorme vekstpotensialet ute i Europa, avslutter Blaasmo.

Om Svenn

Svenn er et norsk teknologiselskap som hjelper byggebedrifter med å drive ansvarlig og lønnsomt, slik at de kan fokusere på kvalitet i håndverket. Løsningen inneholder verktøy for prosjektstyring, kvalitetssikring og samhandling som reduserer stress og tidstyver, og gir håndverkeren frihet til å fokusere på å utføre skikkelig arbeid.

Selskapet ble etablert i Trondheim i 2014, og ble en satsning fra 2017. I 2020 startet Svenn sin vekstreise med Norselab i ryggen, og relanserte både merkevare og produktpakke. I dag har selskapet over 1 000 betalende kunder og mer enn 10 000 brukere.Svenn er klar for ekspansjon og satser i betydelige europeiske markeder fra 2022

Norselab er Norges ledende investor for meningsfylte teknologiselskaper. Norselabs ambisjon er å bidra til en verden der vekstkraftig næringsliv, glade mennesker og hensyn til miljø er i balanse. Ved å dyrke frem dyktige mennesker og gode idéer bygger og akselererer vi nyskapende selskaper med positiv innflytelse på både mennesker og miljø. Norselab ble stiftet i 2015, og gikk i 2020 over til å bli et vekstfond. Norselabs kontorer er i Oslo.