Merete Weng behandler Andreas Leknessund i "Uno X Pro Cykling Team"

En viktig del av sykkelsporten.

I medisinske støtteapparat med annet helsepersonell, gjør osteopater en viktig jobb innenfor sykkelsporten, både nasjonalt og internasjonalt.

Merete Weng, bosatt på Lillehammer, jobber jevnlig med ryttere fra Uno-X Pro Cycling Team, norges første profesjonelle sykkellag. I rollen som «carer», også kjent som «soigneur», tar hun vare på utøverne på flere måter - blant annet ved behandling, ernæring og håndtering av medisinsk utstyr.

- Jeg tenker osteopater kan bidra mye innen sykkel og annen toppidrett. Vår tilnærming er med på å bedre prestasjon, spesielt hos utøvere med høye krav til kroppens funksjon og yteevne. En osteopat kan også bidra i forebygging av skader, i rehabilitering, i tillegg til å påvirke restitusjonen, sier Merete Weng

Henrik Askjem, bosatt i Sandefjord, har siden 2017 jobbet fast med sykkellandslaget, vært med i EM og VM, og er tiltenkt en plass ved neste års OL i Tokyo. Han har det siste året jobbet på World Tour-nivå for NTT Pro Cycling, med blant annet Edvald Boasson-Hagen, i tillegg til daglig helsemonitorering av OL-aktuelle utøvere via Olympiatoppen.

- Osteopati er en naturlig og viktig del av det medisinske støtteapparatet i internasjonal sykkelsport, sier Henrik Askjem.