Styrketrening er både forebyggende og behandlende for osteoporose.

Kan jeg trene med osteoporose?

Det er godt dokumentert at trening, sammen med et variert og sunt kosthold, forebygger osteoporose. Men selv om du har fått diagnosen, så vet vi at både trening og kosthold også er viktig for å holde tilstanden i sjakk. Styrketrening vil hindre ytterligere tap av beinmasse, og forbedre beintettheten slik skjelettet ditt blir sterkere og mer robust.

Så hvis du har fått osteoporose, anbefaler vi at du sammen med helsepersonell legger en plan for hvordan du kan legge opp både trening og kosthold. Det er nemlig viktig å tilpasse treningen slik at du får den belastningen du trenger, og den du tåler.

For de aller fleste er det ingen grunn til at du ikke skal kunne leve et helt normalt liv, selv med osteoporose. Og trening er en viktig faktor i dette.

Hva er osteoporose?
Beinskjørhet er en sykdom som gjør skjelettet svakere og mer utsatt for beinbrudd. Det kan skyldes en underliggende sykdom, men den vanligste årsaken er den aldersbetingede beinskjørheten, som har høy forekomst i nordiske land. Årsaken til dette er ukjent.
Kilde: Store Medisinske Leksikon