Undervisning ved Høyskolen Kristiania, videreutdanningen i idrettsmedisin.

Videreutdanning i idrettsmedisin

I helgen var elevene ved videreutdanningen i idrettsmedisin på Høyskolen Kristiania samlet. Dette var den første av flere samlinger på deltidsstudiet som strekker seg over to semestre og gir 30 studiepoeng i idrettsmedisin.

Utdanningen gir deltakerne økt kompetanse innenfor akuttskadebehandling, rehabilitering og skadeforebygging. Fokuset er klinisk, og samarbeid med annet helsepersonell i medisinske støtteapparat, står sentralt i utdanningen.

Godt fornøyd med første samling
Programansvarlig Martin Engedahl er godt fornøyd med første samling.

– Første samling gikk veldig bra. Det var en intensiv helg, men med engasjerte studenter og mange spennende diskusjoner synes jeg det var en god gjennomføring. Temaene for første samling var akutt– og belastningsskader, akuttskadebehandling, treningslære, skadeforebygging og rehabilitering. Undervisningen var en god blanding av forelesning, gruppearbeid, diskusjoner og praktisk øving.

Neste samling er i slutten av oktober, da står hode–, rygg- og nakkeskader på programmet. Her vil Røde Kors komme med et spesialtilpasset opplegg omkring førstehjelp.

I tillegg til osteopater, så vil også terapeuter fra andre profesjoner med erfaring innenfor idretten komme å forelese ­­– som for eksempel Nina Markussen, fysioterapeut for damelandslaget i håndball.