100 ungdomsskoleelever fra nærområdet besøkte nylig Scania Leknes, som holdt åpnet hus. To medarbeidere fra Scania Tromsø, mekaniker Emil Nymark Jakobsen, og Emilie Sigvartsen, utplasseringselev, holdt foredrag om karrieremuligheter i Scania.

(H)juleverksted på Scania Leknes

Da Opplæringskontoret i Vesterålen spurte om å få invitere 100 skoleelever til anlegget for å vise frem yrkesfagene var ikke distriktssjef Geir Helge Jakobsen sein med å si ja! Han så dette som en ypperlig anledning til å promotere Scania Leknes, og til å tiltrekke seg lærlinger. Så anlegget ble skrubbet, ryddet og nymalt for anledningen.

To unge medarbeiderne fra avdeling Tromsø, Emil Nymark Jakobsen (22), mekaniker, og utplasserte Emilie Sigvartsen (16), fikk i oppdrag å holde presentasjon om hvordan det er å være lærling i Scania, og hvilke karrieremuligheter selskapet har å by på dersom man vil videre. Og de klarte med glans å fange interessen. Flere ungdommer kom i løpet av besøket og spurte om utplasseringsplass.

Fra venstre: Øystein Beddari og Roar Christensen fra Opplæringskontoret, William Emil Hansen, lærling fra Automester Svolvær. Så fra Scania: Martins Vanags, Sigmund Jakobsen, Kim Buøy, Emilie Sigvartsen, Emil Nymark Jakobsen, Jan-Tore Karlsen og Geir Helge Jakobsen.

Vi tør påstå at det gode samarbeidet mellom Opplæringskontoret og Scania resulterte i noen opplevelsesrike timer for ungdommene. Opplæringskontoret hadde mange moduler som gav et lite innblikk i ulike oppgaver på et verksted, og hele Leknes-staben bidro med oppgaver, veiledning og svar på spørsmål fra vitelystne og nysgjerrige ungdommer. Ole-Viktor Rødsand, lærer på Hadsel videregående skole, avdeling Melbu VG2 kjøretøy, var også tilstede og informerte ungdommen om utdanningsveier.

Det ble arrangert flere konkurranser med mulighet til å vinne flotte premier. I tillegg til premiene fikk vinnerne av konkurransene være med Vestvågøy kommune Brann- og redningstjeneste høyt opp i luften med stigebilen. Veldig populært!