Å leve med den nye 770HK V8

Å leve med den nye 770HK V8

Ikke i hans villeste fantasi kunne norske Rolf Aakvik forestille seg at han skulle være involvert i utviklingen av verdens kraftigste lastebil. Men det var akkurat det som skjedde.

Verdens kraftigste lastebil, nye Scania 770, ble utviklet i tett samarbeid med kunder. En av dem er Tverås Maskin & Transport (TMT), i Trondheim.

TMT er en av norges største transportleverandører for tunge maskiner til vei- og brobyggeprosjekter i Trondheimsområdet. I firmaet er det 16 knusemaskiner, 71 gravemaskiner og 34 hjullastere. Det krever masse krefter å frakte disse på kryss og tvers av våre høye fjell og dype daler.

Når TMT fikk forespørsel fra Scania om å ta del i felttesten av en ny V8, var det åpenbart at Rolf Aakvik skulle få æren. Han begynte i firmaet for 17 år siden som lærling og har siden den eksklusivt transportert tunge maskiner over hele Norge.

«Stolt av å være involvert. Av denne grunnen har vi brukt Scania i mange år. Vi er stolt av å være involvert i denne felttesten i utviklingen av den nye V8.» - Frode Tverås, en av sjefene i TMT.

Mer enn det vanlige

«Jeg er vanligvis en rolig person, men dette oppdraget fikk hjertet mitt til å pumpe litt hardere. Jeg ble ikke fortalt hvor mange hestekrefter motoren hadde, men jeg kunne føle det var mer enn det vanlige. Kanskje den kraftigste lastebilen i verden, men det kunne jeg ikke vite,» sier Rolf Aakvik.

Etter hvert fant han ut at det var 770 hk.

Rolfs oppdrag for Scania var å gi tilbakemeldinger om hvordan V8-motoren fungerte i hverdagen og hvordan den kunne forbedres.

«Totalt sett har jobben min blitt enklere!» - Rolf Aakvik, sjåfør for TMT.

«Jeg har delt mine meninger om hvordan motoren fungerer i bratte bakker og hvordan det er å bo i den nye hytta,» sier han. «Den ekstra kraften er spesielt nyttig for den tyngste lasten jeg kjører. Utviklingen av hytten har vært veldig positiv. Denne er mye bedre å bo i enn tidligere.»

Les mer om den nye V8-serien her

Norsk Scania er Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy og en ledende aktør i transportbransjen. Selskapet har mer enn 1100 ansatte fordelt på 48 servicepunkter, hvor hovedtyngden er knyttet til servicemarkedet. I 2021 solgte selskapet transportløsninger for 6 milliarder kroner. Som datterselskap av det svenske selskapet Scania CV AB representerer vi alle deres produkter; lastebiler, busser, motorer og servicemarkedstjenester i det norske markedet. Globalt har Scania over 50.000 ansatte i omtrent 100 land.