PRISUTDELER: Statssekretær Paul Chaffey ga adm. dir.  Åsne Havnelid beviset på at Norsk Tipping vant klassen for offentlige virksomheter.  Foto: Andreas Vatnøy Redink/Norsk Tipping
PRISUTDELER: Statssekretær Paul Chaffey ga adm. dir. Åsne Havnelid beviset på at Norsk Tipping vant klassen for offentlige virksomheter. Foto: Andreas Vatnøy Redink/Norsk Tipping

Digital kundepris til Norsk Tipping

Norsk Tipping gikk til topps i «Digital leaders in Norway 2019» og ble løftet fram som den offentlige aktøren som best dekker kundens digitale behov.

– Dette er stor stas for alle kollegaene i Norsk Tipping, som jobber hardt hver eneste dag for å gi kundene våre en god opplevelse, sier Åsne Havnelid, adm. dir. i Norsk Tipping.

For tredje året på rad har BearingPoint gått grundig til verks og analysert den digitale modenheten til norsk bedrifter – sett fra et kundeperspektiv.86 selskaper har vært under lupen her i Norge: 75 private og 11 offentlige virksomheter. Norsk Tipping gikk til topps i kategorien «offentlig virksomhet» og skilte seg klart ut som aktøren som har tatt det beste digitale grepet om sine kunder.

– Jeg er utrolig stolt. Det at vi vinner en pris innenfor et område vi har satset så mye på, å utvikle Norsk Tipping for en digital framtid, er stort for oss, sier Thorbjørn Unneberg, leder av Kundemøte i Norsk Tipping.

Mer enn en teknologipris

Brukerundersøkelsens hensikt er å se på bedriften fra kundens perspektiv. Alt fra hvordan selskapet treffer kundene med relevant informasjon og funksjonalitet på plattformer, til kundeservice og digital tilstedeværelse vurderes.

Norsk Tipping fikk en score på 77 prosent, seks prosentpoeng mer enn nummer to i kategorien for offentlige bedrifter.

– Norsk Tipping skiller seg ut, først og fremst fordi det er det langt ned til neste offentlige virksomhet. I tillegg scorer de bra i alle dimensjonene vi har kartlagt. De er jevnt over på blant de fire beste i alle nivåene vi har gått gjennom for å sette en totalscore. sier Trygve Wiese-Haugland, digitalsjef i BearingPoint.

­– Denne prisen handler ikke bare om teknologi, men hvordan vi som organisasjon klarer å bruke all den innsikten og kundedataen vi har til å nå ut til kunden. Alt vi leverer nå skal være opp mot kundens behov, sier Åsne Havnelid.

Offentlig digital veiviser

Statssekretær Paul Chaffey i kommunal- og moderniseringsdepartement delte ut prisen. Han løfter fram hvor essensielt det er at statlige aktører tar et digitalt lederansvar.

– Jeg er imponert av offentlige aktører som tilsynelatende er beskyttet av en monopolrolle, men likevel klarer å skape et indre press etter å omstille seg og se muligheten som kommer. Det er viktig – ellers mister man tillit hos brukerne, sier Chaffey.

- Vi må hele tiden lære og forbedre oss. Denne prisen viser at vi er framme i skoa, så dette er en ekstra boost for oss, sier Åsne Havnelid.