117 millioner til lokale formål

117 millioner til lokale formål

I disse dager utbetaler Norsk Tipping 117 millioner kroner til 22 578 mottakere av Grasrotandelen over hele Norge. Pengene er spart opp i perioden 1. januar til 30. april i år, og det er spillerne selv selv som velger hvem som skal motta pengene.

Grasrotandelen gir det frivillige Norge kjærkomne tilskudd til lagskasser over hele landet.  Ordningen fyller fem år i år og det er nå over 864 000 av Norsk Tippings nesten to millioner spillere som har valgt sin grasrotmottaker. Så langt er det generert over 1,5 milliarder kroner gjennom ordningen. Både i fjor og året før ble det generert 340 millioner kroner til grasrotformålene.

Grasrotandelen utbetales tre ganger i året. Her er de foreningene som mottar mest grasrotandel etter årets første fire måneder:

1.

10.

Stord orientering

kr 276 301

Hele oversikten kan du laste ned her:

Hele Norsk Tippings overskudd går til samfunnsnyttige formål og Grasrotandelen gir de som spiller mulighet til selv å bestemme hva noe av dette overskuddet skal gå til. Et lag eller en forening valgt av den enkelte spiller får et beløp tilsvarende fem prosent av spillerens innsats. Spiller du Lotto for hundre kroner, går fem kroner til din grasrotmottaker, men uten at din innsats, premie eller vinnersjanse reduseres.

For at ditt lag eller forening skal motta midler fra Grasrotandelen, må det være registrert i Frivillighetsregisteret (en del av Brønnøysundregistrene) og godkjent som grasrotmottaker. Din grasrotmottaker behøver ikke være lokalisert i ditt nærmiljø, men må drive regional eller lokal virksomhet.

Vi gir drømmen en sjanse, både for våre spillere og overskuddsmottakere. Hvert år kommer spillemidlene lokale idretts- og kulturmiIljøer og frivillige humanitære organisasjoner over hele landet tIl gode.

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap som er underlagt Kulturdepartementet. Det er bred politisk enighet om at pengespill skal være regulert for å motvirke pengespillproblemer i befolkningen. En kanalisering av folks spilleaktivitet til Norsk Tippings tilbud, i et stadig tøffere pengespillmarked, er sentralt i norsk pengespillpolitikk. Det gir god offentlig kontroll og er en garanti for at inntektene fra pengespill kommer samfunnet til gode. Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 100 milliarder kroner (prisjustert) til gode samfunnsformål – til glede for millioner av nordmenn. Ansvarlige og attraktive tilbud skal sørge for nye milliarder til idrett, kultur og frivillige organisasjoner også i framtida.