Ny rekord for Grasrotandelen

Ny rekord for Grasrotandelen

2014 ble et rekordår for Grasrotandelen. I løpet av året har Norsk Tippings kunder sørget for at 357 millioner kroner er fordelt direkte til lokale lag og foreninger.

Aldri før har så mange Norsk Tipping-kunder fordelt så mye penger til den lokale foreningen de brenner for. Ca. 898.000 kunder har så langt valgt seg en grasrotmottaker og de har fordelt over 357 millioner kroner til over 26.000 lag og foreninger i løpet av året.

1. VÅLERENGA FOTBALL 2 488 432
2. LIONS CLUB FREDRIKSTAD 1 293 010
3. BODØ-GLIMT FK 1 247 929
4. BRANN SPORTSKLUBBEN 1 247 454
5. LILLESTRØM SPORTSKLUBB 1 175 328
6. SARPSBORG 08 FOTBALLFORENING 1 161 050
7. STRØMSGODSET TOPPFOTBALL 924 952
8. KATTENS VERN 843 942
9. LØRENSKOG IDRETTSFORENING 788 860
10. SKEID 758 200

Grasrotandelen er spillernes egen mulighet til selv å bestemme hva en liten del av Norsk Tippings overskudd skal gå til. Et lag eller en forening valgt av den enkelte spiller får et beløp tilsvarende fem prosent av spillerens innsats. En Lotto-innsats for hundre kroner gir fem kroner til grasrotmottakeren, men uten at spillerens innsats, premie eller vinnersjanse reduseres.

Pengene gir kjærkomne tilskudd til kassa i frivillige lag og foreninger over hele landet. Ordningen har eksistert siden 2009 og så langt er det generert over 1,8 milliarder kroner gjennom ordningen. I 2013 ble det generert 340 millioner kroner til grasrotformålene, mens det i året som gikk ble generert 357 millioner kroner.

Norsk Tipping er et statlig aksjeselskap med enerett på en rekke pengespill på det norske markedet. Vårt samfunnsoppdrag er å tilby attraktive pengespill som ikke skaper sosiale problemer. Overskuddet går til samfunnsnyttige formål.

Kjente merkevarer som Lotto, Tipping, Oddsen og Flax er spill fra Norsk Tipping som mange kjenner til, mens nyere tilbud som Belago, Eurojackpot og KongKasino vinner stadig flere tilhengere.  Felles for dem er at de skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget. Om lag 1,8millioner nordmenn deltar i selskapets pengespill.

Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 110 milliarder kroner (prisjustert) til samfunnsnyttige formål.