Så mye fikk grasrota i 2021

Så mye fikk grasrota i 2021

Aldri har det blitt betalt ut så mye gjennom Grasrotandelen som i 2021. Totalt for hele året ble 737 millioner kroner fordelt gjennom ordningen.

Grasrotandelen gir spillerne mulighet til å være med og bestemme hva noe av Norsk Tippings overskudd skal gå til. Spillerne kan selv velge hvilket lag eller forening som skal få et beløp tilsvarende inntil 7 prosent av den enkeltes spillinnsats. Blant mottakerne finnes lokale idrettsklubber, organisasjoner for kultur, dyr, barn og unge, samt humanitære organisasjoner, for å nevne noen.

- Vi vet at Grasrotandelen er en viktig inntekt for lag og foreninger. Kanskje er den spesielt viktig nå som pandemien gjør at mange har mistet muligheten til å tjene penger på arrangementer og tilstelninger som samler mye folk, sier kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping, Tonje Sagstuen.

Utbetalinger

Grasrotandelen utbetales tre ganger årlig, henholdsvis 1. januar, 1. mai og 1. september. Og nå utbetales grasrotmidlene som er generert i perioden 1. september til 31. desember 2021. I denne perioden ble det generert over 243 millioner kroner.

Kategoriene Kultur og kunst og Rekreasjon og sosiale foreninger fikk henholdsvis 73 millioner kroner og 74 millioner kroner, mens kategorien Idrett fikk 380 millioner kroner via Grasrotandelen i 2021.

Den komplette oversikten over Grasrotandelen i 2021 kan lastes ned på denne siden.

Topp tre i 2021

1. Foreningen for omplassering av dyr, 3 818 194 kr.

2. Sykehusklovnene, 3 756 665 kr.

3. Vålerenga Fotball 3 584 371 kr.

13 år med Grasrotandelen

Den 1. mars 2022 er det 13 år siden Grasrotandelen ble lansert og siden den gang er det blitt generert nesten 6 milliarder kroner gjennom ordningen. Dette er midler som kommer lag og foreninger over hele landet til gode. Det finnes over 30 000 grasrotmottakere registrert i dag og over 1,3 millioner kunder er registrert som grasrotgivere.

Siden Grasrotandelens start i 2009 har antall givere steget jevnt for hvert år.

I 2021 fikk vi en økning på 30 000 grasrotgivere. Det ble også generert ca. 20 millioner kroner mer gjennom ordningen enn året før.

År Grasrotandel Givere (avrundet)

2021 737,1 mill. kr. 1 375 000

2020 716,8 mill. kr. 1 345 000

2019 698,3 mill. kr. 1 246 000

2018* 649,0 mill. kr. 1 181 000

2017 455,0 mill. kr. 1 082 000

2016 448,0 mill. kr. 1 016 000

2015 394,8 mill. kr. 947 000

2014 357,5 mill. kr. 898 000

2013 339,6 mill. kr. 846 000

2012 340,1 mill. kr. 807 000

2011 295,6 mill. kr. 733 000

2010 264,2 mill. kr. 661 000

2009 210,9 mill. kr. 520 000

(* Fra 1. januar 2018 økte prosentsatsen for Grasrotandelen fra 5 til 7 prosent.)

Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å forebygge problemer som kan følge av pengespill, gjennom å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud.

Hele overskuddet går til samfunnsnyttige formål.

Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 194 milliarder kroner (prisjustert) til samfunnsnyttige formål.