Thor Gjermund Eriksen er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Tipping.   Foto: Ole Kaland, NRK
Thor Gjermund Eriksen er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Tipping. Foto: Ole Kaland, NRK

Thor Gjermund Eriksen blir ny administrerende direktør i Norsk Tipping

Styret i Norsk Tipping har ansatt Thor Gjermund Eriksen som ny administrerende direktør. Han kommer fra stillingen som kringkastingssjef i NRK.

– Jeg er veldig glad for å kunne presentere Thor Gjermund Eriksen som ny administrerende direktør i Norsk Tipping. Han har solid bakgrunn fra mediebransjen, blant annet som konsernsjef i Amedia og kringkastingssjef for NRK de siste ni årene, sier Norsk Tippings styreleder Linda Bernander Silseth.

En erfaren toppleder

Fra NRK har Eriksen god kjennskap til det å forvalte et tungt og viktig samfunnsoppdrag på vegne av staten. Han har i sin periode som toppleder i NRK blant annet styrket selskapets posisjon, og betydelig digitalisert NRK ved bruk av ny teknologi. Silseth vektlegger i tillegg at Eriksen er en verdibasert leder som er opptatt av å skape gode prestasjoner gjennom samarbeid, både eksternt og internt.

– Jeg er trygg på at Eriksen er rett person til å forsterke Norsk Tippings rolle som en ansvarlig og attraktiv pengespilltilbyder. Det vil igjen sikre et stabilt og forutsigbart overskudd til frivilligheten, sier Silseth.

Gjennom jobben i NRK kjenner Eriksen Norsk Tipping godt. Begge selskapene er styrt av Kulturdepartementet, og har hatt og har fruktbare samarbeid om Lotto-trekningen, Idrettsgallaen og NM-veka.

– Viktig for hele Norge

– Dette er en veldig spennende og utfordrende jobb, og jeg er veldig glad for å ha fått denne muligheten. Norsk Tippings samfunnsoppdrag er viktig for hele Norge, for spillerne og for idretten, kulturen og humanitær sektor som er helt avhengige av spillemidlene, sier Eriksen.

Han tar over et Norsk Tipping som gjennom pandemien har innført nye og strenge tiltak for å sikre sårbare og utsatte spillere. Samtidig leverte selskapet et rekordstort overskudd i 2021.

– Jeg ser fram til å bli bedre kjent med Norsk Tipping, utfordringene som venter og ikke minst alle som jobber på Hamar, sier påtroppende administrerende direktør for Norsk Tipping.

Eriksen tiltrer stillingen 12. september.

Hovedoppgaven Stortinget har gitt Norsk Tipping er å forebygge problemer som kan følge av pengespill, gjennom å kanalisere nordmenns spillelyst inn mot et offentlig kontrollert spilltilbud.

Hele overskuddet går til samfunnsnyttige formål.

Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 194 milliarder kroner (prisjustert) til samfunnsnyttige formål.