Flåmsdalenløpet går av stabelen 11. september 2021

Norges vakreste halvmaraton arrangeres for 4. gang

Lørdag 11. september går Flåmsdalenløpet av stabelen for fjerde gang. Aurland IL og Vatnahalsen Hotel var initiativtakere til oppstarten av løpet i 2017, og det ble raskt kjent som Norges vakreste halvmaraton. Etter ett års ufrivillig pause i 2020, er løpet nå tilbake med Norway’s best AS som en ny og viktig bidragsyter. I tillegg til individuelle klasser med pengepremier til topp tre damer og herrer, blir det i år også en egen stafettklasse.

Et løp for minneboka

Den vel 21 kilometer lange traseen til Flåmsdalenløpet, som kanskje først og fremst er kjent for sykkelturer på Rallarvegen i motsatt retning, går fra Fretheim Hotel i Flåm ved fjorden til Vatnahalsen Hotel 820 meter over havet. Det er ikke uten grunn at løpet gjennom har blitt kjent som Norges vakreste halvmaraton. På veien opp den frodige dalen løper man langs Flåmselvi, forbi Flåm Kyrkje fra 1670 og flere trivelige gårdstun. Før den bratteste stigningen begynner øverst i dalen, passerer man Kårdal med Rallarrosa Stølsysteri. Det er jevn stigning helt til man kommer forbi Kårdal, der siste etappe opp de 21 hårnålsvingene til platået på Vatnahalsen begynner.

Flåmsdalenløpet - Podie film
Foto: Podie film

Pengepremier til topp tre kvinner og menn

Arrangørene bak løpet har store ambisjoner, men det å bli størst er ikke det viktigste. Målet er at Flåmsdalenløpet skal være best på natur og opplevelser, og løpet sin miljøvennlige profil står sterkt. Blant annet kan man bli diskvalifisert for å kaste geltuber og annet søppel underveis.

Selv om opplevelsen sammen med heder og ære er viktige trekkplaster i seg selv , ønskes det også å tiltrekke seg bredden av løpsentusiaster. Det vil derfor deles ut pengepremier på totalt kr 50.000,- til de tre beste i dame- og herreklassene.

Stafettklasse for bedrifter og vennegjenger

De som synes en halvmaraton blir litt for langt, kan samle en gjeng og melde seg på stafettklassen med 5 etapper. Stafettklassen er ny av året og har både bedrifter, familier og vennegjenger som naturlige målgrupper. Det er drikkestasjoner med vann og saft fra Lerum på alle vekslingsstasjoner, og på Vatnahalsen Hotel blir det muligheter for å kjøpe både mat og drikke.

Flåmsdalenløpet - Podie film
Foto: Podie film

After run på Fretheim Hotel

Overnatter man i Flåm må man ta Flåmsbana ned igjen, om man da ikke har litt ekstra energi til overs og tar returen med Flåm Zipline og sykkel i stedet.

Vel nede inviterer Fretheim Hotel til after run i hagen med grilling og konsert. Bergensbandet The Longboards spiller glade surfrocktoner som minner deg om varme kvelder, lange bølger og sandete strender.

Påmelding

Det er fremdeles mulighet for å melde seg på løpet, både i individuelle klasser og stafettlag. Påmelding skjer online på Flamsdalenlopet.no.