Vision of The Fjords, foto: Sverre Hjørnevik

Fylkesordfører Jenny Følling døper fartøyet «Vision of The Fjords» i Flåm i dag lørdag 8. oktober 2016

Naturen er nærmere, nesten lydløst. Du står på toppdekket av et mesterstykke av tidløs, moderne design og innovative løsninger, som skjærer gjennom krystall-klart vann omgitt av snødekte fjelltopper, en natur som tilsynelatende er like interessert i deg som du er av den. Du befinner deg i et unikt område som står på UNESCOS liste over Verdens Arv områder, på et fartøy som er miljøvennlig og leverer opplevelser på vannet som ingen andre fartøy gjør. Naturen fartøyet seiler igjennom er så spektakulær at det finnes ikke ord som rettferdiggjør en beskrivelse, den må oppleves. Dette fartøyet har allerede vunnet prisen «Ship of the Year 2016» og er også nominert til «Tech Award 2016» av Teknisk Ukeblad.

Fartøyet døpes i dag i Flåm og Jenny Følling er gudmor. Følling (SP) er Fylkesordfører i Sogn og Fjordane. Det blir stor festivitas på kaia i Flåm kl 15:00, med tradisjonell dåpsseremoni, Flåm Musikklag spiller og mange innbudte gjester vil være tilstede.

Vision of The Fjords er bygget av Brødrene Aa i Hyen og seiler mellom Flåm og Gudvangen i Aurland kommune. Et fartøy som er designet, bygget og opererer innenfor fylkesgrensen måtte også døpes i lokal drikke. Vi har vært i hagen på Fretheim Hotel i Flåm og plukket epler. Eplene er så presset til Sognamost på Slinde. Slik blir Vision of The Fjords også døpt med lokale dråper!

Vision of The Fjords er bygget for å bringe gjester inn til hjertet av Nærøyfjorden, og er konstruert for å beskytte den dramatiske naturen hun seiler igjennom. Designet er gjenkjennelig og spesielt der det portretterer våre fjellveier på Vestlandet som snor seg opp fjellsidene i mange av våre fjorder. Fartøyet seiler med sitt miljøvennlige hybride fremdriftssystem og gir gjestene en unik natur opplevelse samtidig som de reisende setter et mindre fotavtrykk på sine reiser.

Elektrisk fremdrift gjør nesten reisen lydløs, og helt uten utslipp i Nærøyfjorden, med sitt skrog-design gir Vision of The Fjords svært lite bølger som skader den sårbare strandsonen i fjorden. Gjestene kan komme seg opp på sidene og på toppen av fartøyet og ned igjen på andre siden for å komme så nær den fantastiske naturen som mulig. Komfortable lounger og panorama vinduer gjør også opplevelsen av naturen fantastisk som aldri før på et fartøy, for de som vil tilbringe reisen innendørs.

Fakta - Vision of The Fjords:

Lengde: 40 m
Bredde: 15 m
Materiale: Carbon fibre sandwich
Antall seter: 399
Klasse: DNV light craft
Hovedmotor: 2x 749kW
El-motor: 2 x150kW
Propeller: CPP propeller
Battery pakke: 600 kWh

For flere detaljer, vennligst kontakt:
Rolf A. Sandvik
CEO The Fjords
Tlf: +47 90604825
E-mail: rolf@thefjords.no

The Fjords:

The Fjords er dedikert til å frakte turister på fjorder i Norge. I dag operer selskapet en flåte på syv fartøy på Vestlands-fjordene; Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden. Selskapet jobber for å koble gjestene ikke bare til destinasjonen, men også til de vakre og unike omgivelsene de omgir seg med.

The Fjords eies 50/50 av Flåm AS og Fjord1. www.thefjords.no

Fjord1 Gruppen

Fjord1 er Norges største fergeselskap. Selskapet har om lag 1280 ansatte, og omsatte i 2014 for 2,3 mrd. kroner. Kjernevirksomheten til selskapet er sjøtransport gjennom ferjedrift og passasjerbåtdrift. I tillegg driver Fjord1 cateringvirksomhet i forlengelse av ruteproduksjonen, og har aktiviteter innenfor andre forretningsområde som reisebyrå, verkstedsdrift, finans og eiendomsforvaltning. Fjord1 er eid av Sogn og Fjordane fylkeskommune og Havilafjord. Hovedkontoret er i Florø. www.fjord1.no

Flåm AS