Innovasjon på fjorden – Batteridrevet turistfartøy med norsk design og verdensledende teknologi

- Med Seasight setter vi en helt ny standard både på design og teknologi som forhåpentligvis vil inspirere andre destinasjoner både i Norge og i utlandet, sier Styreformann i The Fjords, Stian Harklau.

Fjord1 og Flåm AS har en felles ambisjon om å utvikle reiselivet og tilby fjordopplevelser i verdensklasse. For å styrke satsingen på fjordbasert reiseliv i Fjord-Norge har selskapene etablert et felleseid selskap, The Fjords, der begge eierne bidrar med sin kjernekompetanse inn i selskapet.

Fartøyet er designet på bestilling og bygges av båtbyggerne Brødrene Aa, som er verdensledende på å bygge med karbon. De driver sin virksomhet på Hyen på Vestlandet. Partene inngikk avtale i mai i år, og bekrefter leveranse på båten allerede juni 2016.

- Hele fartøyet er laget for å gi en maksimal turistopplevelse uansett vær. Det er høy komfort, store vinduer og designet er inspirert av stiformasjonene man finner i bratte fjellterreng. Her oppfordres turistene virkelig til å gå på taket og få en helt annen naturopplevelsene enn det et tradisjonelt turistfartøy tilbyr. Det er virkelig imponerende hva Brødrene Aa har fått til, sier administrerende direktør i Flåm AS, Solrun Hjelleflat

Første batteridrevet

- Det er mange som snakker om hybrid- og batteridrevne turistfartøy som noe som ligger langt frem i tid. Sannheten er at teknologien finnes. Vi utfordret de aller mest kompetente kompetansemiljøene, og er stolte av å være den første i verden med denne typen batteridrevet fartøy, sier Rolf Sandvik, administrerende direktør i The Fjords.

Det er ABB som står bak teknologien som gjør dette fartøyet til det mest stillegående og miljøvennlige i sin klasse. Deres hybridteknologi med avanserte energiledelsessystemer gir en reduksjon i klimautslippene tilsvarende flere tusen biler.

- Nærøyfjorden står på UNESCO’s verdensarvliste, og det følger et særlig ansvar for oss som driver turisme i dette området. Dette tar vi på største alvor. Når fartøyet ankommer de mest sårbare og spektakulære områdene går den over på batteridrift, og holder en hastighet på 10 knop. Da er båten i praksis helt stillegående. Det eneste man hører er naturens egne elementer, sier Rolf Sandvik.

Seasight er 40 meter lang, 15 meter bred og vil ta opp til 450 turister. The Fjords regner med å gjennomføre over 700 rundturer med det nye fartøyet kommende sesong. Oppstart juni 2016.
Billetter kan allerede nå bestilles på www.visitflam.com

• The Fjords DA - 50/50 eid selskap av Fjord1 og Flåm AS
  • Operer i Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden
  • Fjord1 AS og Flåm AS styrker satsinga på fjordbasert reiseliv med fokus på fornying av materiell og produktutvikling. Det nye selskapet har base i det sentrale Fjord-Norge
  • Operer på Nærøyfjorden, Geirangerfjorden og Lysefjorden
  • Daglig leder: Rolf Sandvik
  • Omsetning 2015: 105 mill.

Flåm AS tilrettelegger reiser og mektige opplevelser i Flåm og omegn. Dagens moderne turist forventer å få en smakebit av en regions særtrekk på en inspirerende, tilrettelagt og effektiv måte. Dette i kombinasjon med bekvemmeligheter, matopplevelser og service av beste kvalitet.