Kest er en smaksrik, sosial og lærerrik opplevelse. Her fra leverandørenes kveld rundt bordet.

Kest – en 8-retters smaksmeny fra fjordene, fjellene og dalene

Det som vokser i kalde klima, vokser sakte og tar sin tid for å modnes. Resultatet er rike smaker der du kanskje ikke forventer det. Nettopp dette er det stjernekokkene bak Kest ønsker å formidle.

Kest er Norway’s best sitt nye matkonsept. 3-4 kvelder i uken kan man gjennom sommersesongen og høsten bestille plass rundt smaksbordet på Hotel Aurlandsfjord i Aurland. Her serveres det en stadig skiftende 8-retters meny, helt ulikt noe man ellers får i regionen.

Den lokale tilknytningen

– Smaksmenyer og fine dining-konsepter er noe man stort sett bare finner i de større byene her til lands, og spesielt på Vestlandet. Men det er jo i distriktet råvarene finnes, så hvorfor ikke skape en restaurant nær produsentene som feirer alt det gode som produseres ved fjorden? spør Bent-Cato Danielsen, driftsdirektør i Norway’s best.

På Kest tar kokkene tanken om lokalt produserte råvarer et skritt lenger enn mange andre restauranter. Her er virkelig leverandørene så lokale som overhodet mulig, og underveis i måltidet får gjestene presentert hver enkelt produsent. Men ikke bare det, Kest tar også naturen inn på kjøkkenet.

– Her i Aurland bringer friluftslivet kokkene nærmere naturen. Dette lar oss følge selv de minste endringer i den årlige syklusen, der ingen spire, urte eller plante blir stående usett, sier kjøkkensjef Mantas Vaidelis.

En del av jobben som kokk for Kest er rett og slett å gå ut og sanke spiselige blomster, urter og tang. Slik får gjestene servert hver minste endring i sesongsyklusen rett på fatet.

– Fremfor alt ønsker vi å komme i kontakt med individene som bor her og formidle deres historier, forteller Mantas videre.

De lokale leverandørene har også fått oppleve resultatet. Sammen fikk de teste konseptet i forkant av åpningen, som var 17. mai.

Ikke bare mat, men en opplevelse

– Når folk kommer sammen rundt et bord og får nyte lokale kvalitetsprodukter servert på et fat eller i et glass... Det gir deg en annen måte å oppleve og forstå fjordene og fjellene våre på og forteller historien om det folket som har bygget et liv her. Det forteller også historien om deres lidenskap for å skape noe veldig spesielt.

Dette sier Bent-Cato, driftsdirektøren, om bakgrunnen for smaksbordet der alle gjester sitter sammen.

For målet bak Kest er ikke bare å tilby et smakfullt måltid, men også å gi gjestene mulighet til å dele opplevelsen med opptil 16 andre matinteresserte. Noe som igjen gir rom for samtaler, diskusjoner og kanskje til og med vennskap.

Kokker i verdensklasse

Enhver god restaurant starter med et godt team. Og teamet bak Kest er fullpakket med ambisjon, nysgjerrighet og utforskende ideer.

Kjøkkensjef og arkitekten bak den 8-retter menyen er Mantas Vaidelis. 27-åringen fra Litauen har over 10 års erfaring fra Michelin restauranter, blant annet startet han karrieren på Restaurant Gordon Ramsay i Chelsea. Det var på Færøyene der han i flere år jobbet som sous chef på verdenskjente KOKS at han fikk øynene opp for nordiske smaker og matfilosofi. Noe han og resten av teamet hans nå bringer videre i Aurland.

Kest - hva betyr navnet?

I likhet med det meste ellers, har også navnet lokale røtter. Kest betyr hvor på Sognamål. Og hvor finner du den mest spennende maten i området?

I forkant og etterkant av hovedsesongen er Kest åpen fredag - søndag, mens fra medio juni til slutten av august holder de åpent torsdag - søndag. Bordsetning er kl. 19.00 og matopplevelsen varer i 3-4 timer.

Hver ettermiddag fra kl. 17.00 - 18.00 kan man også delta på smaking av lokal sider, ost og spekemat rundt langbordet.

Hotel Aurlandsfjord har siden Norway's best overtok i 2020 gjennomgått en totalforvandling, og fremstår i dag som et boutique hotell med 30 rom i Aurland sentrum. I tillegg til smaksrommet Kest, består mattilbudet av en bærekraftig bistro som komplimenterer smaksmenyen. Her fokuserer teamet på å bruke de samme høykvalitets råvarene og delene som er igjen fra smaksmenyen. Slik sikrer de at ingenting blir kastet.

Merk! Du finner teksten oversatt til nynorsk i vedlegget under.

NBG eig Norway’s best, Myrkdalen Fjellandsby, The Fjords og 50 % av selskapet som driv Flåmsbana. All marknadsføring, sal, drift og tilrettelegging skjer gjennom det heileigde dotterselskapet Norway’s best AS, som også driv 4 hotell, 14 serveringsstader og kundesenter. Selskapet sine produkt og opplevingar hadde i 2019, før Covid-pandemien, meir enn 1,2 millionar gjester.

Bent-Cato Danielsen

Driftsdirektør/COO i Norway’s Best 47 463 60 616