Bærekraftig fjordcruise på Sørfjorden starter opp 19. juni 2020. Foto: Haara

Nyhet: Miljøvennlig fjordcruise på Sørfjorden i Hardanger

The Fjords DA lanserer sammen med sine eiere Flåm AS og Fjord1, et helt nytt sightseeingkonsept mellom Odda og Lofthus på Sørfjorden i Hardanger. Fjord Cruise Hardanger har oppstart fredag 19. juni 2020. Det prisvinnende hybridfartøyet Vision of The Fjords vil ha tre daglige avganger i hver retning med muligheter til å gå av- og påstigning på Nå og Aga underveis, der man kan besøke sidergårder og Agatunet.

Miljøvennlige Fjord Cruise Hardanger

Sommersesongen 2020 blir tøff, men situasjonen gir også muligheter for nye samarbeidsprosjekt. Vi er stolte av å nå kunne tilby et helt nytt miljøvennlig opplevelsestilbud i Hardanger. Fra fredag 19. juni har man mulighet til å utforske den vakre Sørfjorden med utgangspunkt i en bærekraftig båttur med tilbud om å gå av og på båten underveis. Ruten vil daglig ha 3 avganger i hver retning mellom Lofthus og Odda, med stopp på Aga og Nå der man kan gå av for å bli bedre kjent med bygdene langs fjorden.

Sider fra Hardanger

«Sider frå Hardanger» er en beskyttet geografisk tittel, på lik linje med Champagne og Cognac. I Hardanger er det 19 ulike produsenter av sider som alle produserer sin egen unike sider basert på frukten og historien til gården. Under International Cider Competition i San Sebastian i Spania I 2019, tok Hardanger hele fire gull og totalt 9 internasjonale priser. I kafeen om bord kan man få kjøpt både lokal sider, øl og juice, samt varme drikker og bakverk og smørbrød.

I kombinasjon med fjordcruiset kan man bestille omvisning på flere av sidergårder langs Sørfjorden, som er en unik måte å lære mer produksjon, lokalhistorie og ikke minst smake Norges svar på champagne.

For de som ikke er interessert i sidersmaking, er et besøk på Agatunet et godt alternativ. Agatunet, en del av Hardanger og Voss Museum, er et av de best bevarte klyngetunene i landet, og det eldste bygget kan dateres helt tilbake til 1220.

Prisvinnende Vision of The Fjords

Hybridfartøyet Vision of The Fjords representerte en helt ny standard innen skipsdesign og teknologi da den kom i 2016. Om bord på det miljøvennlige fartøyet gir vinduene fra gulv tak nesten like bra utsikt innenfra som ute på dekk, og den universelle utformingen lar alle bevege seg mellom de ulike planene. Gangveiene på utsiden av båten minner om stiene som snor seg oppover bratte vestlandsfjell, og med 400 meter rekkverk er det nok av plass til å nyte utsikten med god avstand til hverandre. Vision of The Fjords har tidligere gått i rute på Nærøyfjorden mellom Gudvangen og Flåm, samt på Oslofjorden vinteren 2018/2019.

Fartøyet har vunnet flere høythengende priser, blant annet ble det kåret til «Ship of The Year» i 2016.

Tiltak for smittevern om bord

The Fjords tar smittevern på alvor og har iverksatt en rekke tiltak slik at alle våre gjester får en trygg reise med oss i sommer.

Smitteverntiltak på alle våre fartøy:

• Halvert passasjerantall
  • Antibac ved alle ut- og innganger
  • Skilt som minner om avstand og håndvask
  • Matroser ser til at alle holder avstand
  • Betaling med Vipps for de som ønsker det

Kontakt:

The Fjords DA:

Sandra Nekkøy
Kommersiell direktør

Aurland Ressursutvikling / Flåm AS:

Solrun Hjelleflat
Konsernsjef

Om The Fjords:

The Fjords er kjent for moderne og miljøvennlige fartøy i vestlandsfjordene, og som en game-changer i industrien. Vi utviklet og bygget vårt første miljøvennlige fartøy i 2016, Vision of The Fjords. Nå i sommer leveres fartøy nummer 3 i serien. The Fjords er først og best med utslippsfrie passasjerfartøy for turisttrafikk i fjordene. Vårt produkt er den intense naturopplevelsen av våre vakre fjorder helt uten støy, vibrasjoner og eksos. Dette forsterker sanseinntrykkene og etterlater fjorden slik den har vært og skal være for de som kommer etter oss.

Om Aurland Ressursutvikling:

Aurland Ressursutvikling og tilknytte selskap har meir enn 320 heilårstilsette og om lag 250 sesongarbeidsplassar. Gjennom dotterselskap og deleigde selskap utviklar og driv selskapet reiseliv og reiselivsprodukt. Verksemda, som er lokalisert i Flåm i Aurland kommune og i Voss Herad, marknadsfører og sel reiseopplevingar i nasjonale og internasjonale marknader. Selskapet eig blant anna Myrkdalen Fjellandsby, 50 % av selskapet som driv Flåmsbana og 50 % av The Fjords. Marknadsføring og tilrettelegging skjer gjennom det heileigde dotterselskapet Flåm AS. Eigarstrukturen i Aurland Ressursutvikling ser slik ut: Siva Eiendom Holding (36,5 %), Aurland Eige (30,8 %), Schage Eiendom (23,0 %) og Sogn Sparebank (9,7 %).

Helene Bjørnø

Pressekontakt Kommersiell direktør / CCO