Boeing 787 Dreamliner

Norwegian henter tre milliarder kroner

For å styrke selskapets finansielle fleksibilitet, har Norwegian nå sikret tre milliarder kroner i egenkapital via en garantert fortrinnsrettsemisjon. Selskapet har i løpet av de siste årene investert betydelig i nye fly og lansert en rekke ruter, ikke minst interkontinentalt. Nå skal veksten avta og lønnsomheten skal opp.

- Norwegian har vært gjennom en lengre periode med kraftig ekspansjon. Veksten vil nå avta og selskapet vil ha et økt fokus på å redusere kostnader og investeringsforpliktelsene. Gjennom fortrinnsrettsemisjonen vil selskapets balanse styrkes og selskapet vil ha økt fleksibilitet til å støtte denne utviklingen fremover. Vi er meget godt fornøyd med at våre største aksjonærer støtter Norwegians planer og strategi i et stadig mer konkurranseutsatt marked. Nå skal vi konsentrere oss om å optimalisere vår internasjonale virksomhet og redusere kostnader for å øke lønnsomheten, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

En rekke tiltak skal bidra til at kostnadene reduseres:

• Salg av fly og mulig etablering av et nytt eierselskap for deler av flyparken
  • Utsettelse av flyleveranser
  • Kostnadsprogrammet #Focus2019, der målet er å redusere kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019
  • Optimalisering av basestruktur og ruteprogram
  • Kompensasjon fra motorprodusenten Rolls Royce knyttet til motorproblemer på selskapets Dreamliner-operasjon

Kapitaløkningen skjer via en garantert fortrinnsrettsemisjon som sikrer Norwegian tre milliarder kroner i egenkapital. Emisjonen skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling 19. februar. Selskapets presentasjon av fjerde kvartal 2018 fremskyndes til 7. februar.

Konsernsjef Bjørn Kjos vil være tilgjengelig for pressen hos Norwegian i Oksenøyveien 3 på Fornebu fra kl. 9.30 til 10.00 tirsdag.

Les mer i børsmelding her.

Kategorier

Norwegian er det femte største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 150 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017 og 2018 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. For sjette år på rad har Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere.

Pressekontakt Kundehenvendelser skal rettes til 815 21 815 eller norwegian.no/hjelp-og-kontakt/ Kundehenvendelser: Klikk her for kundeservice eller ring 815 21 815