Politiet intensiverer promillekontrollene i desember

99 prosent av den voksne befolkningen i Norge mener det er helt uakseptabelt å kjøre bil i alkoholpåvirket tilstand. Desember er måneden hvor holdningene virkelig kan bli satt på prøve. Nå intensiverer politiet promillekontrollene.

En fersk undersøkelse gjennomført av Synovate på vegne av alkovettorganisasjonen  AV- OG- TIL viser at hele 99 prosent av nordmenn mener det er uakseptabelt å kjøre bil i alkoholpåvirket tilstand. Selv om nordmenns holdninger er urokkelige, er det i desember mange anledninger som gjør det vanskelig å la bilen stå – særlig dagen derpå.

– La bilen stå

Politiet stoppet i desember i fjor 615 personer som kjørte ruspåvirket.

– Dette utgjør en uakseptabel risiko på veiene våre. Derfor gjennomfører politiet ekstra promillekontroller nå i desember. Det er viktig at personer som er i tvil om de kan kjøre, lar bilen stå noen timer ekstra fremfor å sette seg bak rattet med promille, sier politiinspektør Jan M. Guttormsen i Politidirektoratet.

– Bruk alkovett

AV-OG-TIL jobber for å skape refleksjon rundt bruken av alkohol i samfunnet, og redusere det skadelige alkoholforbruket. Trafikk er en av åtte soner som bør være alkoholfri. Økt alkoholkonsum i desembermåned gjør at AV-OG-TIL ser det nødvendig å rette fokus på trafikk og alkohol i førjulstiden.

– Vi skal være glade for nordmenns gode og konstante holdninger til bilkjøring og alkohol. Men skal vi ha en trygg juletrafikk er vi avhengig av at alle omgjør gode holdninger til handling og lar bilen stå, også dagen derpå. Det er godt alkovett, sier daglig leder i AV- OG- TIL, Kari Randen.

Bildetekst:

– BRUK ALKOVETT: Daglig leder i alkovettorganisasjonen  AV- OG- TIL, Kari Randen er glade for nordmenns gode og konstante holdninger til bilkjøring og alkohol. – Skal vi ha en trygg juletrafikk er vi avhengig av at alle omgjør gode holdninger til handling og lar bilen stå, sier hun.

For mer informasjon, vennligst kontakt

Kari Randen, daglig leder, AV-OG-TIL

Mobil: 990 11 098, e-post: kari@avogtil.no