Medgründerne Gunnar Birkenfeldt og Hans Kristian Aas i imove AS.

Nysnø blir ny eier i norsk mobilitetsselskap

Stavanger 30.6.2021 – Den Bergensbaserte bilabonnementsaktøren imove har hentet til sammen 160 millioner kroner fra nye og eksisterende investorer. Nysnø går inn på eiersiden sammen med blant andre Europas største markedsplass for bil, AutoScout24.

Imove er et norsk mobilitetsselskap som tilbyr fleksible elbilabonnement hvor alt er inkludert i et månedlig beløp. Selskapet opererer i dag en bilflåte på over tusen elbiler og er allerede veletablert i Norge og Sverige. Nå ønsker imove å bruke den friske kapitalen til å vokse plattformens tilstedeværelse i Norden og ekspandere globalt.

- Etter tre års drift, tusenvis fornøyde kunder og solid enhetsøkonomi i tjenesten er vi nå trygge på at timingen er korrekt for å skalere tjenesten ut i Europa. Vi er derfor veldig stolte over å ha funnet et knippe strategiske investorer med komplementær kompetanse og internasjonal erfaring. Som selskapsnavnet imove tilsier, vi beveger oss. Og vi gleder oss enormt til å bevege oss enda raskere sammen med vårt nye team, sier Hans Kristian Aas, co-founder og CEO i imove.

Elektrifisering av transport er et viktig tiltak for å nå klimamålene – og elektriske personbiler og tilgangen på disse spiller en sentral rolle. Med sine fleksible elbilabonnementer bidrar imove til å gjøre det enklere å kjøre elektrisk.

- Mobilitetssektoren står overfor store og spennende endringer. Vi ser et behov for mer bærekraftige løsninger og nye forretningsmodeller, og det er derfor vi investerer i imove. Vi i Nysnø har stor tro på at imoves kompetente team vil levere fremtidsrettede og lønnsomme transportløsninger, sier John Egil Johanessen, Investeringsansvarlig i Nysnø Klimainvesteringer.

Nysnø deltok i kapitalrunden sammen med det norske venturefondet Norselab

og AutoScout24 – Europas største markedsplass for bil og den største aktøren i 18 europeiske land. Plattformen vil fungere som en distribusjonskanal for imove sitt elbilabonnement og på den måten gjøre det mulig å tilby den norske elbilopplevelsen til brukere i noen av de største bilmarkedene i Europa.

- Med co-investorer som Autoscout24 og Norselab, samt eksisterende investorer med på laget, er imove rigget for vekst både i hjemlige og europeiske markeder, legger Johanessen til.

I tillegg til Nysnø Klimainvesteringe, Norselab og Autoscout24 deltar eksisterende eier Hedin Automotive i finansieringsrunden.

Kontaktperson Nysnø: John Egil Johannessen, investeringsansvarlig
john.egil.johannessen@nysnoinvest.no tlf. +47 934 17 682

Kontaktperson imove: Hans Kristian Aas, CEO, hans@imove.no, +47 920 56 108

Nysnø Klimainvesteringer AS (Nysnø) er et statlig investeringsselskap som investerer i selskaper og fond med teknologi for reduserte klimagassutslipp. Gjennom en forvaltningskapital på 1,7 milliarder kroner investerer Nysnø innen fornybar energi, digitale teknologier, ressurseffektivitet, bærekraftig forbruk og sirkulærøkonomi. Nysnø har hovedkontor i Stavanger og eiers av Nærings- og fiskeridepartementet