Ledelsen i Amina Ole Martin Dahl, Fredrik Lima, Eirik Jørgensen og Henrik Gjeruldsen sammen med investeringsansvarlig i Nysnø, John Egil Johannessen, plassert i midten.

Nysnø investerer i det norske ladeboksselskapet Amina

Det Stavangerbaserte vekstselskapet Amina har utviklet en ny og enklere billader. Selskapet har nylig lukket en emisjonsrunde på 87 millioner kroner for å rigge selskapet for europeisk skalering. Nysnø Klimainvesteringer er én av investorene som går inn i selskapet.

- Enklere og rimeligere billader

– Amina ble startet med en visjon om å gi alle muligheten for en grønnere hverdag. Vi så et behov i markedet for en rimeligere elbillader, som er enklere både i bruk og installasjon, uten å kompromisse på kvalitet. Smart lading muliggjøres via de fleste elbiler i dag, slik at energikrevende og fordyrende komponenter kan tas ut av laderen. Amina tilrettelegger for at det blir like enkelt å lade bilen som mobilen, sier CEO og medgründer av selskapet Eirik Jørgensen.

Selskapet har fokus på å skape norske arbeidsplasser og lokale ringvirkninger på Vestlandet og både design, engineering og produksjon skjer i Norge.

– At produktet er utviklet og produsert i Norge blir et kvalitetsstempel når vi satser internasjonalt, påpeker Jørgensen.

– Ukomplisert elbillading

I emisjonsrunden har Amina fått med seg et solid investorkonsortium bestående av Nysnø Klimainvesteringer AS, Eviny Ventures AS, Lyse Vekst AS, Momentum II AS, Investore Finans AS, Austinvest AS/Futurum Utvikling AS, IKM Invest AS, og Velde Holding AS.

- Elektrifisering av mobilitetssektoren står overfor store og spennende endringer og er en viktig bidragsyter til det grønne skiftet. Norge har tatt en ledende rolle i adopsjon av ladbare biler, men i et internasjonalt perspektiv er vi helt i startfasen, sier John Egil Johannessen, investeringsansvarlig i Nysnø Klimainvesteringer.

- Vi synes det er spennende at Amina har internasjonale ambisjoner fra dag en, og tror selskapets verdiforslag om ukomplisert elbillading treffer en nerve. Amina er ledet av et fremoverlent team med lang fartstid i bransjen, og vi mener derfor at selskapet har de beste forutsetninger for å kunne omsette et solid produkt til lønnsom vekst, sier Johannessen.

- Utvider teamet

Amina har en ambisiøs reise foran seg og er på jakt etter de skarpeste hodene i bransjen.

– Vi jobber hardt for å gjøre hverdagen grønnere for folk flest, og det målet skal vi nå ved å gjøre ting litt annerledes og bedre enn konkurrentene, understreker Eirik Jørgensen.

I Amina får alle ansatte mulighet til å bli deleiere i selskapet.

– Vi skal skape ett felles team og tjener alle på å være rause. På denne måten skal vi rekruttere de dyktigste menneskene i bransjen.  Vi skal ansette omkring 20 personer bare i år. Flere av stillingene ligger allerede ute, og venter bare på den rette personen, sier Jørgensen.

Kontaktpersoner

John Egil Johannessen, Investeringsansvarlig i Nysnø Klimainvesteringer: +47 934 17 682

Eirik Jørgensen, CEO og medgrunder i Amina: +47 92 60 92 97

Ingvild Meland