Gå videre til innhold
Lars Hvam, investeringsdirektør for fond i Nysnø og Christian Jebsen, Partner i Verdane. Foto: Nysnø Klimainvesteringer

Pressemelding -

Nysnø investerer i Europas største vekstfond for å bidra til utvikling av bærekraftige samfunn, fremme energiomstillingen og mer bærekraftig forbruk

14.01.2020, Stavanger – Nysnø investerer i fondet Verdane Idun I som skal investere i teknologibaserte virksomheter i Europa som bidrar til å oppfylle FNs bærekraftsmål og bidra til å utvikle et lavutslippssamfunn. Fondet blir Europas største vekstfond for teknologibaserte virksomheter og er klassifisert som «fond med et bærekraftig investeringsmål», også kjent som et artikkel 9-fond under EUs rådsforordning.

Verdane Idun I vil investere i ambisiøse vekstselskaper som utvikler løsninger for utvikling av bærekraftige samfunn, rask og effektiv energiomstilling, og mer bærekraftig forbruk. Investeringene skal oppfylle finansielle kriterier og ha en positiv, målbar effekt på FNs bærekraftsmål.

– Nysnø ser frem til å samarbeide med Verdane for å realisere et lavutslippssamfunn og en mer bærekraftig verden. Med utgangspunkt i de unike verdiene og den teknologiske kompetansen nordeuropeiske virksomheter besitter, vil fond som kombinerer teknologi med bærekraft kunne bidra til å påvirke samfunnet positivt i stor skala. Vi er stolte av å være med på denne reisen med en investor som har demonstrert sin evne til å identifisere selskaper med teknologiløsninger som skaper en bedre hverdag for alle, bidrar til reduserte klimagassutslipp og som genererer solid avkastning, sier Lars Hvam, investeringsdirektør i Nysnø.

Verdane er en spesialisert vekstinvestor som går sammen med ambisiøse, europeiske, teknologibaserte selskaper og hjelper dem å vokse internasjonalt. Iduns dedikerte team kombinerer erfaring med bedriftsetablering og impactinvestering og blir integrert med Verdanes organisasjon på over 90 investeringsansvarlige og operasjonelle eksperter. Fondet ledes av partnerne Christian Jebsen og Erik Osmundsen, som vil være dedikert til Idun på fulltid og drifte fondet fra Oslo-kontoret.

– Lanseringen av Verdane Idun representerer en sterk start på 2022 og vi ser et mangfold av investeringsmuligheter i nord-europeiske virksomheter som tilbyr attraktive, ambisiøse og skalerbare løsninger, på lik linje med Iduns tre første investeringer. Vi er overbevist om at fond med bærekraftig investeringsmål leverer konkurransedyktig avkastning, og vi ser at private equity-industrien anvender en stadig mer impact-drevet tilnærming til investeringer. Som den foretrukne vekstpartneren for teknologibaserte, formålsdrevne virksomheter er Verdane sterkt posisjonert for verdiskapning og skalering av våre porteføljeselskap, sier Christian Jebsen, partner i Verdane.

Nysnø Klimainvesteringer investerer 170 millioner kroner, og den totale investeringen i fondet er rundt 3 milliarder norske kroner (300 millioner euro).

Kontaktpersoner:

Lars Hvam, investeringsdirektør i Nysnø Klimainvesteringer, lars@nysnoinvest.no, +47 986 84 372

Christian Jebsen, Partner, Verdane, christian.jebsen@verdane.com, tlf: +47 404 01 441

Om Nysnø Klimainvesteringer
Nysnø Klimainvesteringer AS (Nysnø) er et statlig investeringsselskap som investerer i selskaper og fond med teknologi for reduserte klimagassutslipp. Gjennom en forvaltningskapital på 2,9 milliarder kroner investerer Nysnø innen fornybar energi, digitale teknologier, ressurseffektivitet, bærekraftig forbruk og sirkulærøkonomi. Nysnø har hovedkontor i Stavanger og eies av Nærings- og fiskeridepartementet. For mer informasjon se www.nysnoinvest.no

Om Verdane

Verdane er en spesialisert vekstinvestor som går sammen med ambisiøse, nordeuropeiske, teknologibaserte selskaper og hjelper dem å vokse internasjonalt. Verdanes visjon er å være Nord-Europas foretrukne vekstpartner. Verdane var i 2003 den første vekstinvestoren i Nord-Europa som investerte i porteføljer av selskaper, og lanserte en kompletterende fondsstrategi for investeringer i enkeltselskaper i 2018. Med totalt over 35 milliarder kroner i kommittert kapital har Verdanes fond investert i over 135 selskaper i vekstsektorer, inkludert netthandel, programvare, energi- og ressurseffektivitet. Verdane har 90 ansatte og kontorer i Berlin, København, Helsinki, London, Oslo og Stockholm.

Om Nysnø Klimainveseringer:

Nysnø Klimainvesteringer AS (Nysnø) er et statlig investeringsselskap som investerer i selskaper og fond med teknologi for reduserte klimagassutslipp. Gjennom en forvaltningskapital på 2,9 milliarder kroner investerer Nysnø innen fornybar energi, digitale teknologier, ressurseffektivitet, bærekraftig forbruk og sirkulærøkonomi. Nysnø har hovedkontor i Stavanger og eiers av Nærings- og fiskeridepartementet

Ingvild Meland

Pressekontakt Strategi og kommunikasjonsdirektør +47 90641532

Nysnø investerer i selskaper og fond for reduserte klimagassutslipp

Nysnø Klimainvesteringer AS
Børehaugen 1b