Camilla Läckberg. Foto: Magnus Ragnvid

Camilla Läckberg aktuell med ny krimroman fra Fjällbacka: Møt forfatteren på “Bokmässan” i Göteborg

En av Sveriges største krimforfattere, Camilla Läckberg, slipper ny roman som utspiller seg i det lille kystsamfunnet Fjällbacka. I forbindelse med lanseringen i Sverige er forfatterstjernen på plass i Göteborg på et av Nordens største kulturarrangementer. “Bokmässan i Göteborg” går av stabelen 22. –25. september, og et av årets temaer er “Crimetime”.

Den nye krimromanen har fått navnet Gjøkungen og i boken returnerer Camilla Läckberg til det lille kystsamfunnet Fjällbacka i Vest-Sverige. Tidligere har Läckberg utgitt ti bøker i serien fra Fjällbacka, stedet hvor Camilla selv kommer fra. Boken dreier seg om to skrekkelige hendelser i den idylliske sommerbyen Fjällbacka.

Boken er nettopp lansert i Sverige. Oversettelsen til norsk er i gang og forventet lansering i Norge er i februar 2023. Gjøkungen gis ut på Gyldendal forlag.

I dag går startskuddet for årets bokmesse. Arrangementet pågår helt til søndag 25. september og finner sted i Göteborg, hvor Camilla selv vil være til stede for signering og samtaler. Bokmessen er et av Nordens største kulturarrangementer med tusenvis av forfattere, forskere, debattanter og kulturpersonligheter fordelt på 4000 ulike programposter. I år er et av temaene på bokmessen “Crimetime”, som pågår fredag til søndag med blant annet flere spennende seminar og skrivekurs.

Idylliske Fjällbacka i Vest-Sverige. Foto: Roger Borgelid/Westsweden.com

Tips! Gå i Camillas Läckbergs litterære fotspor i Fjällbacka

Bli med på tur til plassene i krimbøkene fra Fjällbacka. Her blir det besøk til åsteder, karakterer og hendelser fra romanene. Den 45 minutter lange guidede turen går gjennom brosteinsgater, gamle hus, torg og skjærgård og er ispedd betraktninger og fortellinger underveis.

Om Vest-Sverige

Vest-Sverige er en region som ligger sørvest i Sverige og grenser til Svinesund i Norge. Regionen innebærer områdene Västergötland, Dalsland, Bohuslän og Göteborg. Skagerakk strekker seg langs hele vestkysten og i innlandet ligger Sveriges største innsjøer Vänern og Vättern. Turistrådet Västsverige jobber for å utvikle en bærekraftig turisme i samarbeid med kommuner og lokale turistorganisasjoner. Les mer om Vest-Sverige på www.vestsverige.no