Foto: Ingeborg Lindseth

​Folden Kommunikasjon overtar etter Visit Sweden

Visit Sweden legger ned sin virksomhet i Norge. Nå tar Folden Kommunikasjon og merkevaren Opplev Sverige over stafettpinnen.

31. mars i år valgte Visit Sweden å legge ned sitt kontor i Norge og avvikle all virksomhet på det norske markedet. Det etterlot et vakuum hos de lokale svenske turistkontorene, hvor markedsføring i Norge er et viktig fokus. Tre ansatte med bakgrunn fra Visit Swedens Norge-kontor opprettet Folden kommunikasjon og merkevaren Opplev Sverige. I regi av disse vil arbeidet med å markedsføre Sverige fortsette.

– For svensk turistnæring er Norge et av de viktigste markedene, vi så en mulighet til å videreføre det gode arbeidet VisitSweden har gjort, og fortsette markedsføringen i Norge på vegne av de regionale turistkontorene i Sverige, sier Thomas Johansson, daglig leder i Folden Kommunikasjon og tidligere landssjef for Visit Swedens kontor i Norge.

Da Visit Sweden sitt hovedkontor tok beslutningen om å legge ned sin norske avdeling var det for å satse på markeder med potensiale for stor vekst – som Kina, India og USA sammen med Tyskland, Storbritannia, Nederland og Frankrike. Den statlige organisasjonen vil legge vekt på å styrke Sverige-bildet internasjonalt, og rette markedsprioriteringen mot andre land enn nærmarkedene.

Norge har de siste årene vært det landet som har sendt flest turister til Sverige, og bare i fjor var det 3,5 millioner gjestenetter fra norske besøkende. I år vil nok ikke tallet bli like høyt, men enn så lenge kan vi la oss inspirere av steder vi kan besøke i fremtiden.

– Selv om oppstartsfasen ble annerledes enn vi hadde sett for oss, vil vi fortsette å markedsføre destinasjoner og opplevelser i Sverige med mål om å skape en større bevissthet rundt landets mange flotte reisemål. Vi håper at de som har fulgt Visit Sweden vil være med videre å følge Opplev Sverige, sier Thomas Johansson.

Opplev Sverige skal være en plattform der folk kan få informasjon, inspirasjon og tips til fine steder i nabolandet. Opplev Sverige blir å finne både her på Mynewsdesk, på InstagramFacebook, og i fremtiden også med sin egen hjemmeside.

– Opplev Sverige er et fremgangsrikt initiativ som tar sikte på å fortsette den taktiske markedsbearbeidingen, og å skape reiselyst til Sverige da Visit Sweden ikke er operative på det norske markedet lenger. Svensk besøksnæring har fortsatt stor interesse for det norske markedet, og Opplev Sverige kommer i den forbindelse til å kunne få en viktig rolle, sier Martin Randler, Chief Business Development Officer i Visit Sweden.

Les mer om Folden Kommunikasjon her

Relatert materiale