Crimetime er i år tilbake på Bokmässan med kjente navn på tapetet. Foto: Emma Grann

Kjente navn og jubileum på årets Crimetime

Sveriges største krimfestival, Crimetime, vender tilbake som en underfestival på Bokmässan 2023. Crimetime arrangeres for sjette år på rad og samler spenningslitteraturens stjerner og fans fra inn- og utland. Crimetime er en del av Nordens største kulturarrangement, Bokmässan i Gøteborg, og returnerer til et klassisk todagers program lørdag 30. september og søndag 1. oktober, med stjernespekket åpning fredag 29. september – og en snikpremiere.

Mange av de største navnene innen nordisk spenningslitteraturen vender tilbake til Crimetime. Sammen viser de slagkraften i svensk krimhistorie. Festivalen arrangeres i samarbeid med Bookbeat som hovedpartner og Podplay som mediepartner.

I år er det jubileumsår: Mari Jungstedt og Camilla Läckberg feirer begge 20-årsjubileum som forfattere. Mari debuterte i 2003 med første del i serien om gotlandske Anders Knutas – Den du inte ser, og er nå aktuell med den syttende boka i serien, Det slutna rummet. Camilla debuterte med Isprinsessen, den første i serien om Patrick Hedström og Erika Falck. Nå er hun aktuell med Mirage, siste del i serien om etterforskerne Vincent og Mina, som hun skriver sammen med Henrik Fexeus. Detektivdronningens populære bøker plasserer seg høyt på salgslistene både i Sverige og i utlandet.

Pascal Engmans deltakelse i årets Crimetime har et ekstra metanivå. Thrilleren Bestseller utspiller seg delvis på selve Bokmessen og handler dessuten om en krimforfatter som blir funnet myrdet. Det viser seg at avdøde hadde kontakter i kriminelle nettverk som var hans kilder i researcharbeidet til boken...

Leffe Grimwalker og Caroline Grimwalker, Sveriges kanskje mest produktive forfattere, er aktuelle med en ny felles serie, og deltar i samtaler om storskalaproduksjon og tar tak i spørsmål om kvantitet og kvalitet.

Den nye forfatterkonstellasjonen Sofie Sarenbrant og Carina Bergfeldt har premiere som duo, både på Bokmessen og som samarbeidspartnere. For Carina Bergfeldt er det også debut på Crimetimes scenen. Deres felles bok Födelsedagen, den første i en planlagt spenningsserie, kommer ut i høst.

I løpet av det halve århundre Jan Guillou har vært aktiv som forfatter, har han fengslet, engasjert og underholdt en stadig voksende leserskare. Til Crimetime er Jan aktuell med Eventuellt uppsåt – att döda ortens gangsters, som er andre del i en ny serie med to av hans mest ikoniske romanfigurer – Carl Hamilton og Erik Ponti.

Blant de internasjonale gjestene er britiske Lisa Jewell, feelgood-dronningen som gjorde det umulige og endret sjanger med suksess, Cara Hunter og Denise Mina, med prisvinnende bøker som har blitt hyllet av blant annet New York Times. Crimetime løfter også frem den finsk-svenske krimsjangeren, med forfattere som Eva Frantz og Nilla Kjellsdotter.

I tråd med Bokmessens tema Lyd: har live podcasting og den store, men stadig voksende sjangeren, krimpodcast en naturlig plass på Crimetime, for eksempel gjennom Fallen jag aldrig glömmer, med Hasse Aro.

Spenningslitteraturens priser

På Crimetime deles også den ettertraktede Crimetime Award ut, som i tillegg til årets hederspris anerkjenner Årets krimdebut og Årets barnekrim. Crimetime Award ble opprettet i 2015 av krimfestivalen Crimetime Gotland med mål om å spre krimlitteratur. Prisen, som er en av de mest prestisjefylte i krimverden, deles ut av ekspertjurygrupper, hvor lesernes stemme teller som et jurymedlem, og har tidligere blitt tildelt forfattere som Niklas Natt og Dag, Tina Frennstedt, og Victor Pavic Lundberg og andre. I år er det Jan Guillou som har blitt tildelt Crimetimes hederspris, og den deles ut på Bokmässan.

BookBeats pris i kategorien krim er fullstendig datadrevet, og er dermed basert på lytternes eget valg. I år er det premiere på to nye kategorier, i tillegg til Årets svenske krimforfatter – som er basert på data om lesingen av forfatterens tre siste bøker, deles også Årets svenske krim ut, og prisen for Årets krimforteller.

Crimetime starter fredag klokken 16.15, men har i år snikpremiere med filmvisning av den svenske mesterregissøren Bo Widerbergs klassiker Mannen från Mallorca.

Pssst!

En fin kombo med Bokmässan er å bo i kulturbyen Borås, 50 minutter fra Gøteborg. Byen har blant annet en stor samling av gatekunst i verdensklasse og er kjent som Sveriges motehovedstad. Sørg for å ikke gå glipp av et besøk til byens innholdsrike museum, som for eksempel Borås Konstmuseum, Tekstilmuseet eller Abecita Popkonst & Fotomuseum. Det er enkelt å komme seg fra Borås til Bokmässan ved hjelp av direktebussene som stopper rett utenfor Svenska Mässan.