Oslo kommune velger utslippsfrie og støysvake parkmaskiner fra Optimera

Optimera har blitt tildelt førsteplassen i en anbudskonkurranse om å levere forskjellige typer parkmaskiner til Oslo kommune de neste årene.

Nå skal de sørge for at kommunens park- og fellesarealer vedlikeholdes med utslippsfrie og mer stillegående batteridrevne hekksakser, løvblåsere og forskjellige typer motorsager.

– Vi er selvsagt svært fornøyde med at en så grønn by, som har vært kåret til Europas miljøhovedstad, nå velger batteridrevet parkverktøy fra oss med null utslipp. Dette er bra for Oslos innbyggere som kan nyte byens mange grønne lunger uten støy og utslipp fra bensindrevne verktøy. Det er bra for miljøet og det er bra for våre egne ambisiøse bærekraftmål, sier konseptdirektør for Montasjeutstyr i Optimera, May-Nina Alstad.

Anslått verdi på 30 millioner kroner

Oslo kommune har som mål å redusere sine klimagassutslipp med 95 prosent fra 2009 til 2030. For å nå dette målet må de bytte ut en stor andel fossildrevne maskiner med utslippsfrie. Den parallelle delkontrakten som er inngått med Optimera og en aktør til, har en anslått verdi på 30 millioner kroner over to faste år og 1+1 valgfrie opsjonsår.

180 verktøy – en batteriplattform

I anbudskonkurransen deltok Optimera med den batteridrevne verktøyserien Makita 40XGT – et 40 Volt system for batteriverktøy. Mer enn 180 forskjellige typer maskiner kan brukes med denne batteriplattformen.

Etter en prosess hvor både miljøaspektet, pris og kvalitet ble vurdert, endte Optimera opp som beste tilbyder i delanbudet for parkmaskiner. De skal levere både batteridrevne hekksakser, løvblåsere, ryddesager og kjedesager til kommunen. El-drevne gressklippere var også konkurranseutsatt i en egen delkontrakt spesifikt for dette.

– På kort sikt er det helt åpenbart at det spesielt i storbyene vil skje en stor utskifting av denne type verktøy – og da gjerne til utslippsfrie løsninger. Dette er nødvendig for å redusere den negative klimapåvirkningen som bensindrevet verktøy har – både i form av støy og forurensing – som er spesielt viktig for parkarealene i en by, sier Alstad.

Tilbyr egne verksteder for reparasjon av verktøy

Verksted for kontrakten mellom Oslo kommune og Optimera vil ifølge Alstad være Optimeras spesialistbutikk Montasjeutstyr avdeling Hansen & Krogh. Dette er kjent som en svært kompetent avdeling, hvor butikken har eget verksted som hjelper kunder med å reparere verktøy når det er bedre enn å kjøpe nytt.

– Det er både god økonomi og bra for miljøregnskapet å undersøke om det er mer lønnsomt å reparere verktøyet fremfor å erstatte med nytt. Dette er en service Optimera tilbyr over hele Norge. Vi har egne verksted på de aller fleste større steder gjennom butikk-konseptet Montasjeutstyr. I områder vi ikke har verksted kan kundene enkelt levere inn verktøyet sitt til reparasjon i Monter eller Optimeras cirka hundre øvrige utsalgssteder over hele landet, sier Alstad.

– Har et ansvar for å tilby markedet gode og riktig prisede nullutslippsprodukter

Som den største byggevareaktøren i Norge, med en markedsandel på nærmere 25 prosent*, har også Optimera selv et ansvar for klima og miljø. For å følge opp FNs bærekraftmål har de blant annet som mål å utvikle produkter og løsninger til markedet som bidrar til et bærekraftig samfunn.

– For at norske virksomheter – offentlige som private – skal nå sine egne bærekraftmål er det viktig at spesielt vi, som den største nasjonale byggevareaktøren, kan tilby nullutslippsprodukter med en kvalitet, priser og brukeregenskaper som gjør at de faktisk kan nå disse målene. Det er vårt utvalg av nullutslipp parkmaskiner nå et meget godt eksempel på, sier konseptdirektør for Optimeras spesialistkjede for verktøy til bedriftsmarkedet, May-Nina Alstad.

* Ifølge Virkes årsstatistikk «Byggevarehandelen 2022», hadde Optimera i 2022 en markedsandel av norsk byggevarehandel på 24, 7 prosent.

• montasjeutstyr
  • verktøy

• Oslo

Optimera er Norges ledende aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør med 200 utsalgssteder, 2000 ansatte og over 15 milliarder i omsetning. Virksomheten innbefatter Montér, Montasjeutstyr, Optimera Proff, Optimera Byggsystemer, Optimera Logistikk, Optimera Handel, Rencon og Igland Garasjen. Optimera er en del av Dahl Optimera Norge som er eid av det internasjonale konsernet Saint-Gobain.