Månedens takk – Stian Vikra

Månedens takk – Stian Vikra

Månedens takk går til Stian Vikra, en sporty og engasjert karmøybu som har svømt milevis for å sette fokus på organdonasjon og Stiftelsen Organdonasjons arbeid. Det er flere som velger å sette fokus på organdonasjon ved større eller mindre arrangementer. Han er et flott eksempel på et enkeltindivids ekstraordinære engasjement og innsats for organdonasjon.

Det hele begynte som en utfordring fra en kompis om å svømme over den engelske kanal i 2008, og dermed var prosjektet “Svøm for livet” født. Målet med prosjektet ble for Vikra å bryte egne fysiske og psykiske grenser, og samtidig sette fokus på organdonasjon. Kompisens utfordring tok han på strak arm da han i 2010 krysset den engelske kanal på knappe 14 timer.

Det var ikke tilfeldig at Stian valgte organdonasjon som sin hjertesak. Vikras søskenbarn, Olav, døde noen dager etter å ha få et nytt hjerte. Han hadde dessverre ventet for lenge, og kroppen tålte ikke påkjenningen. Olav ble bare 20 år gammel.

– Olav fikk en sjanse, men overlevde dessverre ikke. Det står i dag flere hundre mennesker på venteliste for livreddende organer. Det er brødre, søstre, mammaer og pappaer som venter. Ved å si ja kan du redde liv, sier Vikra.

I tillegg til å ha svømt over den engelske kanal har Stian også svømt Boknafjorden, Sandeid-Skipavåg, Utsira-Karmøy og både Mjøsa og Lysefjorden på langs. I fjor ble han historisk, da han som første person i verden svømte over Skagerak fra Norge til Danmark, og det motstrøms. Han brukte over 18 timer mer enn planlagt, en svømmetur på totalt 45 timer.

Svømmingen har skapt mye oppmerksomhet i media, og med det løftet temaet organdonasjon i folkets bevissthet.

– Denne typen frivillig engasjement betyr veldig mye for oss i Stiftelsen Organdonasjon, og ikke minst for dem som venter på organer. Stians svømmeprosjekt hjelper oss å nå ut til enda flere med budskapet om at et ja til organdonasjon redder liv, sier Hege Lundin Kuhle, daglig leder i Stiftelsen Organdonasjon.

Mer om prosjektet til Stian kan du lese her:

www.svomforlivet.no

facebook.com/svomforlivet